Zaragoza - Reisverslag uit Zaragoza, Spanje van vierengelen - WaarBenJij.nu Zaragoza - Reisverslag uit Zaragoza, Spanje van vierengelen - WaarBenJij.nu

Zaragoza

Blijf op de hoogte en volg vierengelen

31 Juli 2014 | Spanje, Zaragoza

Zondag 27.7.2014
We hebben gekozen voor de groene binnendoor route ipv de snelweg om naar Zaragoza te gaan. Dat begon super. (je voelt t al aankomen…..) Een echt mooie route van zo’n 350 km. Michellingids op mijn schoot. Het was een rode weg, en volgens mij redelijk recht. Maar daar dacht meneer Michellin op een gegeven moment wat anders over. Tjonge jonge jonge…..je maakt zo’n gids toch om een goede weergave te geven van de wegen? Als hij in mijn boek (redelijk) recht loopt mag je verwachten dat hij (redelijk) recht loopt! Na zo’n 200 km kwam mijn bocadillo con tuna, die ik trouwens in een echt Spaans café (het hele dorp zat hier, plastic stoeltjes, oude meuk, maar sfeer!) onderweg gegeten heb, toch aardig omhoog zetten. Nee nu geen 10 a 20 km per uur maar wel zo’n 40 a 50 km. Maar de bochten waren er niet minder om. Route was trouwens wel gaaf. Het ene moment denk je dat je in de Franse pyreneeen rijdt, het andere moment heb je het gevoel dat je weer in Death Valley bent. Dor, grauw en rotsig. Afwisseling alom!
Hotel Alfonso gevonden! Pfffff…. Haha….. ik zeg “compensatiegedrag van el directoro”…… Zitten we in een luxe, design hotel…… Iemand wil hier zijn trauma van afgelopen week verwerken ☺ www.palafoxhoteles.com

Kids hebben een kamer waar ze in kunnen verdwalen en wij mogen ook niet klagen. Zwembad op t dak met uitzicht over de stad. We zitten op 200 meter van de Nuestra Senora del Pilar. Een inmensgrote kathedraal.
Erg indrukwekkend. We hebben er even doorheen gelopen, er was net een drukbezochte mis bezig. Morgen maar ff terug om hem goed te bekijken. Wat is Zaragosa een gave stad zeg! Maar warm! Pffff….. dus t dak open
het zwembad maar in en ‘s avonds de beste (althans dat zeggen ze hier) hamburgesa van de stad gegeten.

Maandag 28.07.2014
Ontbeten hier in het hotel. Een enorm uitgebreid buffet…… (en dat 4 dagen…) ach ik voel mijn net gekochte jurkje al strakker gaan zitten. Dat wordt weer heel snel naar de sportschool als ik terug ben.
Daarna naar de studentenwijk gelopen, daar zou een winkelcentra zitten.
Over een soort Ramblas maar dan net anders. Gelukkig is het vandaag een aantal graden lager dan gisteren. Nu zo’n 25, gisteren 33 (pffff niet uit te houden) en nu een flinke wind af en toe. Wat zeg ik…. flinke wind, meer dan flink….. af en toe moest je je aan een lantarenpaal vasthouden. Wat een verschil met gisteren.
Onderweg wilde de mannen nog langs het stadium van FC Zaragosa.
Man, man dat was meer dan triest. Nog erger dan het voetbalstadium in Bilbao (en dat kon niet erger ;) We vroegen ons echt af of t nog in gebruik was. Winkelcentrum was ook niet wat we ervan verwachtte.
Inpulsief (dat kan af en toe zo verfrisend zijn) de taxi genomen naar een gigantisch winkelwalhala (centro commercial) “La Venicia”op 11 minuten buiten het centrum. ‘S middags weer ‘t dak op’ en daarna de stad in geweest om tapas te eten.

Dinsdag 29-07-2014
Soms heb je zo’n dag dat je jezelf in de weg zit….. wat mij betreft was dat mijn eerste en laatste dag. Een enorme spierpijn… maar waarvan???? bij mijn linkerschouder, het was te warm, last van een opgelopen blaar gisteren. (ik was volgens mij net hersteld van zo’n 4 blaren voor de vakantie!!!!!) Geen bedjes vrij bij het zwembad boven, een gezin waar ik me aan irriteerde. Kortom, je kan het zo eens gehad hebben. Maar….. daar was even mijn powernap aan het eind van de middag en ik kon er weer tegen ☺
Cultuur gesnoven vandaag in de stad. Tot en met een foto tentoonstelling bezocht. Ik zeg meer dan pedagogisch didactisch verantwoord ;)
Op een klein pleintje warden we aangesproken door een jongetje dat vroeg waar we vandaan kwamen. Er kwam een voetbalkreet uit het jongetje en rende weg. Twee oude opaatjes op een bankje gingen zich er mee bemoeien. Ik zeg nog “lo siento para le futbal” Waarbij zei aangaven, nee excuus niet nodig…. Hollanda esta mejor! Pffffff….. wij konden met een gerust hart verder lopen en werden niet afgeslacht in een klein Spaans steegje ☺


Woensdag 30.07.2014
Met de taxi naar de ‘mecadillo’ gegaan even buiten het centrum. Alleen op woensdag is hier een markt. De taxichauff was erg behulpzaam en wilde uitleggen dat mercadillo in de volksmond ‘rastro’ heet. Dat deed hij met leuke bijpassende struin gebaren. Ondertussen vertelde hij bij gebouwen, pleinen hoe ze heette en had een Spaanse verteltrots. Prachtige man. Mooi om te zien en te horen. Voor nog geen 8 euro waren we op de plaats van bestemming waar we in en Haag het starttarief nog niet voor halen (nou ja bijna dan).
De markt was zo’n 16 rijen dik met alleen maar ‘meuk’. Er was nog niet een leuke riem of armbandje te scoren. Oude lappen, nep shirts, zonnebrillen waar je nog geen euro voor gaf (dat kostte ze….) en cosmetic waar je bang was dat je de uitslag van zou krijgen. Geen leuke fruit/groente, olijven of locale producten te vinden. Geen kraampje waarvan je denkt “even kijken”. Hier waren we dus snel overheen gelopen en zijn daarna naar het kateel van Alljaferia geweest. Het is nu een Nationaal Historisch monument.
Een islamitisch paleis, invloed van de Moren. Gaaf om te zien, redelijk indrukwekkend. Kids kregen een studentenprijs, altijd weer leuk ☺
Voor wie meer wil zien www.cortesagon.es
‘S middags weer t dak op waar veel ‘mannelijke’ stellen waren…….
‘S avonds de stad in gegaan. Eerst even gewinkeld….. biertje…… tapa…. winkel… en jawel eindelijk mijn zwarte laarzen gescoord na zo’n 5 jaar zoeken. Niet te hoog, niet te laag, brede hak, niet te puntig, niet te breed, niet te grof, niet te tuttig, onder een nette broek te dragen, maar ook onder een oude versleten spijkerbroek, liefst wat ruwer leer. Oke, oke ik had wat noten op mijn zang ;) (Esther blij….. we hoeven niet meer te kijken ;) ☺ Moet wel eerlijk bekennen…. Mike zag ze staan en vroeg heel voorzichtig….”is dat wat je al 5 jaar zoekt ?” ☺
Inpakken en wegwezen van de nieuwe collectie van Uterque.


De laatste avond hier zaten we in een van de leukste, drukste, kleinste eetstraatjes van zaragosa. We zaten net op een ‘kruispunthoek’ waar veel mensen langsliepen. Geweldig. Wijntje en de tapa’s bij de bar bestellen “para mesa 31” en we kregen het geserveerd. Leuke bediening achter de bar. Jill en ik waren op onze 2e ronde tapa’s en vroegen de jongen achter de bar wat ergens in een tapa zat met bladerdeeg. Het is wel leuk dat ik dat kan vragen in mijn beste Spaans maar reken dan niet op een rapido Spaans antwoord terug. Mijn niet begrijpende blik sprak toen boekdelen. Aan zijn collega vroeg hij hoe hij ons dat het beste kon uitleggen. Dat kon ik allemaal volgen. Lastig voor mij is om dan net niet snel te kunnen reageren in het Spaans. Zijn college loste het prima op. Hij deed vervolgens een goede imitatie van een eend na ☺ Begrepen! Een fantastische avond. Zaragoza goed afgesloten. Prachtige stad, goede sfeer en mooie cultuur!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Zaragoza

Rondreis Spanje '14

Zomervakantie Spanje

Recente Reisverslagen:

06 Augustus 2014

San Sebastian

31 Juli 2014

Zaragoza

26 Juli 2014

Benicassim

22 Juli 2014

l'Estartit

13 Juli 2014

Onderweg...
vierengelen

Actief sinds 07 Juni 2009
Verslag gelezen: 642
Totaal aantal bezoekers 79772

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2019 - 15 Augustus 2019

Zomer 2019 Tokyo Kyoto Hong Kong

10 Juli 2015 - 08 Augustus 2015

Zomer 2015 Verenigde Staten, Canada, Maui

13 Juli 2014 - 13 Juli 2014

Rondreis Spanje '14

12 Juli 2013 - 17 Augustus 2013

Hong Kong & Australië 2013

06 Juli 2012 - 10 Augustus 2012

Rondreis Spanje

01 Juli 2011 - 10 Augustus 2011

Zomer 2011, San Francisco, Napa Valley, Hawaii

12 Juli 2009 - 13 Augustus 2009

zomer 2009, USA

06 Juli 2010 - 30 November -0001

zomer 2010 frankrijk spanje portugal frankrijk

08 Juli 2016 - 30 November -0001

Zomervakantie 2016 Rondreis Spanje

20 Juli 2017 - 30 November -0001

Rondreis Canada

Landen bezocht: