Vielha en Toledo - Reisverslag uit Toledo, Spanje van vierengelen - WaarBenJij.nu Vielha en Toledo - Reisverslag uit Toledo, Spanje van vierengelen - WaarBenJij.nu

Vielha en Toledo

Blijf op de hoogte en volg vierengelen

18 Juli 2016 | Spanje, Toledo

Vrijdag 8 juli 2016
Zo off we go….. vakantie…. Heerlijk, we zijn er aan toe. Allevier een mooi en intensief jaar gehad. Jill glansrijk cum laude haar P, Yves glansrijk over naar 6 V, Mike de ene glansrijke opdracht na de andere binnen en een glansrijke pensioen conferentie en ik glansrijk gecertificeerd teamcoach. Op naar een glansrijke vakantie.
Tja met de auto, vorig jaar maakte ik me nog zorgen om het aantal kilo’s, nu maakte ik me zorgen om de hoeveelheid. Een achterbakje, half gevuld met hybride rommel….. dus we travelen light deze zomer ;)
In Limoges een tussenstop gemaakt en weer door naar het volgende adres. Geen tijd om porcelein te shoppen maar ach mijn Wedgewood is nog steeds compleet ;)

Zaterdag 9 juli 2016
In Vielha aangekomen, een pittoresk dorpje in de Spaanse Pyreneeën. De eerste gladde wielrenbenen zijn al gespot. De wielrenners maken zich op voor de start van morgen hier. Alle tourgekte komt langzamerhand het dorp in. We hebben Eric (NOS sport) nog een app gestuurd waar Dionne en Herman de avondetappe deden maar die zaten helaas in een ander dorp.

Zondag 10 juli 2016
Lekker geslapen en het dorpje in voor een Spaans ontbijt. Om 9.00 uur liepen we een bar in en daar zaten de eerste Spanjaarden al aan de rode wijn en de flessen Cider stonden op de ontbijt tafel….. Ook de carajillo’s werden er lustig op los besteld. De abuela (oma) die onze bestelling opnam was reuze vriendelijk. Toen we vertelde dat we haar ham erg lekker vonden kwam ze met de hampoot vanuit de keuken om te laten zien waar hij local vandaan kwam en legde ons uit in haar rappe Spaans waarom hij zo goed was. 2 jaar gedroogd onder bijzonder goede omstandigheden…etc etc etc.
Toen we antwoord gaven op haar vraag waar we vandaan kwamen kon ze ons vertellen dat Maxima een hersenschudding had. Bijzonder dat dat zelfs in Spanje hier nieuws is…. Ik denk dat het echt komkommertijd is. De gekte begint hier 2 uur voor aanvang van de tour etappe start. Wat een mensen, wat een gekte, wat een reclame wagens (die vermaken je met een optocht 2 uur voor de start) wat een auto’s, fietsen, renners en organisatie eromheen. Voor een aantal hotels stonden de fietsen al in rij opgesteld om de renners de gelegenheid te geven om zich warm te fietsen…. Warm fietsen???? Je hoeft hier maar het hotel uit te lopen en je hebt het warm genoeg…. Klotsende oksels zijn hier vrij snel een feit met 36 graden. Op een heel groot parkeer terrein was de start georganiseerd. Verschillende ploegen zette hier de fietsen voor de mannen klaar. We stonden bij de ploeg van Tinkoff, dus we zagen Peter Sagan en Contador. Het is dat mannen dat wisten…ik herken alleen Zoetemelk en de Kneet ;)
‘S avonds was alle drukte weg uit het dorp en zagen we in een kroeg op de tv dat onze Tom van der Molen Dumoulin de etappe had gewonnen!

Maandag 11 juli 2016
Een reisdag naar Toledo. De dames zaten achterin, de mannen waren van de navigatie. Jill en ik hebben deze reis genoten van het prachtige Spannse landschap, de mooie kleuren van de oleanders in de middenberm, de strakblauwe luchten, de muziek, de goede gesprekken op de voorstoelen en ehhh wat kan ik nog meer verzinnen??? ☺ Nee…de dames hebben deze reis een slaap inhaalslag gemaakt…. Zo gezellig waren we niet….
We zitten hier in een mooi hotel net buiten Toledo op een berg. We kijken zo op Toledo uit. Gaaf uitzicht, je kunt je hier ook in Italië wanen met dit cypressen en olijfbomen uitzicht.
Tis hier 40 graden, het zwembad is een noodzakelijk kwaad, hier zijn we na aankomst maar gelijk ingeplonst om daarna met e bus de stad in te gaan en wat te gaan eten.
Toledo is echt een gave stad. Heel toevallig hebben ze de titel Gastronomisch 2016 dit jaar….dat beloofd wat…..
In de stad is het niet echt afgekoeld…. Met 40 graden is het best pittig de stad te verkennen, kleine steendjes, hele smalle staatjes en heuvel op, heuvel af.

Dinsdag 12 juli 2016
Mmmmmm..wat een heerlijk vakantiegevoel om op het terras met uitzicht over Toledo aan het ontbijt te zitten….. Sprookjesachtig uitzicht. We zijn weer met de bus naar Toledo gegaan en hebben vandaag de things to do in Toledo gedaan… Via de bibliotheca Regional, de Cathedraal Primada ingeweest (kaarsjes aangestoken) de Toren beklommen in de Iglesia de San Roman. Ik vroeg me toen hardop af wat ons eigenlijk bezield om dit soort dingen te doen als het 40 graden is…. Hoezo??? Maar goed, het leverde weer mooie kiekjes op ….. en we zijn de Joodse wijk nog ingelopen. Af en toe moet je hier in de kleine staatjes spingen voor je leven omdat (bijna)overal auto’s mogen rijden. En deze zijn gewend hier te rijden dus rijden flink aan de stevig kant…. De kuiten, bovenbenen en bilspieren worden hier aardig getraind. Voor de liefhebber hieronder nog wat specifiekere info:

Toledo is de hoofdstad van de gelijknamige provincie en de autonome regio Castilië-La Mancha in Spanje. De stad ligt aan een bocht van de rivier de Taag, hemelsbreed zo'n 70 km ten zuidwesten van de hoofdstad Madrid. De stad heeft een rijke geschiedenis en cultuur, en staat dan ook op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO.
Zie ook www.toledo.es

‘S middags weer het zwembad hier in , ‘s avonds eens kijken of de gastronomie hier inderdaad zijn sporen kan achterlaten. We hebben Tripadvisor geadviseerd en de eerste 3 restaurants waren dicht? Dat was raar, in de middag was er echt veel meer open. Het was nu dan ook verdacht rustig, de bussen met toeristen waren de stad uit. Bij een Spaanse tent naar binnen waar het met de lunch helemaal vol zat ‘s middags dus alle vertrouwen…… dat vertrouwen was weg toen we klaar waren. Wat hadden wij belabberd gegeten. Het was me een avondje wel. De kok was erg vriendelijk, de man die ons bediende kon geen lachtje af. De rekening had een Italiaanse ‘tint’, 4 euro betalen voor het bestek…. Dat hebben we in Spanje nog nooit meegemaakt. Plus dat de menuprijzen zonder btw waren en op de rekening de btw berekend werd. Ik zeg Spaanse Boefjes ;) Ach we zijn weer een ervaring rijker en hebben gelachen al voel je je wel ……..

Woensdag 13 juli 2016
Vandaag na het ontbijt naar El Valle Mirador gereden, dit is een uitzichtpunt over de stad Toledo. Stel je van dit punt niet veel voor, het zijn een aantal parkeerplaatsen lang de weg. Het punt was verder niet toeristisch hoor met bussen Chinezen die daar statiefoto’s aan het nemen waren, de hop on hop off bus die hier een stoppunt had, en een prullaria winkeltje op de stoep. Het is intussen half 11 en rijden door naar Aranjuez een plaatsje op een drie kwartier rijden. Hier lekker met 29 graden doorheen geslenterd en in een Spaanse Markthal gelunched. Werkelijkwaar, een super menu del dia, hier had Tripadvisor gelijk.
Trotse Spaanse obers liepen hier enorm hun best te doen en hielpen me zelfs bij mijn Spaanse uitspraak. Waar bij Salmon de klemtoon moest, ik sprak het verkeerd uit ;)
Blij met het zwembad bij het hotel voor een aantal baantjes zwemmen toen we terug waren, al we aan lichaamsbeweging geen gebrek hebben. We lopen wat af!
’S avonds in de stad gegeten…. Meer in de Spaanse sferen kun je je niet wanen… op een klein terras tussen de Spanjaarden dit keer, weer met vriendelijke bediening, Spaanse fles wijn gekoeld naast je tafel en een top keuken. Vandaag een Spaans culinair hoogtepuntje ervaren.
De lokale Bob Marley kwam hier op zijn gitaar het terras opvrolijken. Muziek verbroederd dus het was al snel een gezellige boel op het terras.

Donderdag 14 juli
Na het ontbijt (dit keer Spaans in de stad met tostada con tomate, zumo de naranja y cafe solo) hebben we een stuk van de Camino Natural del Tajo gelopen. Deze route loopt laag langs het water om de stad heen.
Toledo ligt omringt met water, poorten en de stad ligt hoog.
Auto geparkeerd, met de roltrap omhoog, voor de mannen bij de plaatselijke panaderia een stuk empanada meegenomen. Je kunt maar trek krijgen onderweg ;)
Gave wandel route, veel lokale mensen die hier een stukje lopen om de hond uit te laten, opa’s vissend aan de waterkant met kleinzonen, joggers die hier de hitte trotseren en toeristen die net als wij op onderzoek uitgaan. Rondje om de stad gelopen, prima te doen en door de stad teruggewandeld, roltrap weer naar beneden en duik in het zwembad genomen. ’S avonds weer terug naar het restaurantje van gisteren omdat het zo goed bevallen was. Het stuk wat we steeds omhoog moeten lopen…… pff, ach ik houd me maar voor dat ik mijn wijntje er weer af loop…. ☺

• 19 Juli 2016 - 19:48

Ineke:

Het leest weer gezellig, alsof we erbij zijn. Prachtige stad is Toledo, we zijn er een paar jaar geleden geweest tijdens een rondreis met de caravan. Vandaag nog bij L en E geweest. Morgen vertrekken ze voor een maand naar Amerika. Het is hier momenteel erg warm maar goed uit te houden. Nog veel plezier en voor vrijdag een goede en veilige reis naar de volgende stop.