portugal - Reisverslag uit , van vierengelen - WaarBenJij.nu portugal - Reisverslag uit , van vierengelen - WaarBenJij.nu

portugal

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg vierengelen

28 Juli 2010 | ,

Vrijdag 23 juli 2010

Naar O Grove geweest; een vissersplaats een stukje verderop. Mannen de haven in en Jill en ik de markt even op (de1ste!). We kregen maar een half uur van de mannen dus veel te weinig natuurlijk.
Lunch op het strand en de rest van de middag de voetjes in het zand en in de zee gehad. Water was wel erg koud.
Allerlei sport teams hier aanwezig; met z’n 10en tegelijk een parcours afleggen; eerst kanoën, daarna hetzelfde rondje zwemmen en als laatste peddelen op een surfplank. Ging er redelijk serieus en fanatiek aan toe. Aardig wat meters moesten er gemaakt worden.Veel mensen langs de kant om aan te moedigen,was leuk om te zien.(en niet in de laatste plaats alle wasbordjes en sixpackjes..……….)
Zelfs op het strand lopen kinderen hier er hetzelfde bij trouwens. Bloemetjes bikini voor het meisje en dezelfde bloemetjes zwembroek in jongensuitvoering. Overbodig te vertellen, maar met bijpassende kleur slippers en haarstrik natuurlijk. Je ziet hier kleine meisjes bijna allemaal met staarten en strikken in het haar.
En mega veel 2 lingen hier in het noorden van Spanje. Weet niet wat ze hier eten of waar het aan ligt maar met flinke regelmaat van oud naar jonge tweelingen komen we tegen met bijpassende kleding maar dat is weer een overbodige melding.

Zaterdag 24 juli
Dagje relaxen op het strand; weer weinig spectaculairst te melden. Vandaag was het echt heel erg warm. Eigenlijk alleen onder een solletje kunnen liggen. Het zand superheet. Emile Ratelband praktijken als je over het zand naar de zee wilde lopen…..TJAKKA! we kunnen het! Dus een beetje in de schaduw om ons heen zitten kijken en goh wat zie je niet voorbij lopen zeg….. Oud-jong-dun- dik-weinig tattoos-veel tattoos-buiken met en zonder schuddende en bewegende vetrollen (goh, mijn buik valt eigenlijk wel mee als ik hier en daar om me heen kijk…..(hoor oom !en ja je hebt wel gelijk de jaren gaan tellen dus tis wel minder strak…maar of het dat nu ooit goed geweest is….)leuke en vreselijke bikini’s, vrouwen die beter geen bikini kunnen aantrekken maar een burka…..mannen in te kleine zwembroeken , nou zo kan ik nog wel uren doorgaan. Heerlijk om zo te spotten!
Hier werd vandaag ook weer van alles georganiseerd in het zeewater. 3 grote drijvende vlotten met daarvoor 3 bijbehorende waterpolo wedstrijden. Leuk om te zien dat alle teams er ook uit het water hetzelfde uitzien wat betreft shirt en zwembroek. Ergens anders werden handbalwedstrijden op het strand gespeeld. Sportieve boel hier en een mooie afleiding om af en toe te gaan kijken.

Zondag 25 julio 2010
Vandaag eerst naar Illa de Arousa gereden. Een eiland hier even boven Sanxenxo. In de haven koffie gedronken en daarna naar op een prachtig idyllisch strandje gelegen. Een klein wit strandje met rotsen in het water, redelijk rustig, en prachtige kleuren blauw in het water; je kent dat wel zo’n plaatje uit een reisgids. Wit strand, lichtblauwe strook water, rots en dan langzaam donkerblauw wordend water. Super gaaf om te zien en om aan te liggen. Spaanse families die alleen maar picknicken onder de bomen hier en we proberen ze stiekem te verstaan maar toch gaat het Spaans veel te snel dan. We vangen wel woorden op, maar om het nu letterlijk te vertalen, nee dat gaat nog niet.
Aangezien wij geen picknickspullen bij ons hadden en alle tafels van het tentje op het strand al gereserveerd waren (tis Zondag en de Spaanse families maken er een dag uit van met vrienden en familie) zijn we terug gegaan naar de haven en hebben in een echt Spaans ouden mannen café wat gegeten. Allemaal oude mannetjes hier met een biertje/wijntje en sommige aan het kaarten. Hier en daar een familie aan het eten. Wij hebben hier een heerlijke paella gegeten. De inktvis is hier supervers en de langoustines geweldig. Smullen voor 12 euro per persoon!
Het enige wat de Spanjaarden hier enorm veel doen is roken. Hier is nog geen niet rokers wet. Ook heel veel jonge mensen valt ons op. In een cafe kan het nog ouderwets blauw staan. Binnen/buiten/op het strand/in de auto/restaurant/straat, het maakt de gemiddelde Spanjaard niet uit waar hij/zij zijn sigaret opsteekt als het er maar veel zijn.

Maandag 26 juli 2010

Zo op weg naar onze volgende bestemming; Portugal. Met de Peugot vroeg naar het vliegveld van Figo om hem in te leveren. (asbakje zat vol dus tijd voor een nieuwe rental )en we waren uitgekeken op het glazen dak…. Daar met de taxi naar Viana do Castella om de nieuwe auto op te halen. Uurtje met de taxi en deze jonge maar zeer vriendelijke taxichauff wist niet helemaal waar hij moest zijn. Deed enorm zijn best, maar wij besloten op een gegeven moment onze Dom Dom uit de tas te halen, en hier zijn wij een eind mee gekomen. De taxichauff moest erg lachen….wat ? Een Tom Tom uit Nederland om hier in Portugal mij (een Spanjaard) de weg te wijzen.Maar hij was er blij mee. Dat dat niet standaard tot de basisuitrusting van een doorsnee taxi chauff behoort trouwens……We kregen bij de Europcar een spiksplinternieuwe Renauld Megane mee. Snappen nu dat Europcar de goedkoopste was want de verzekeringen ed kwamen er nog bovenop; boefjes!
Zitten nu in Povoa de Varzim in het Grand Hotel……jawel het Grand Hotel de Varzin……op de boulevard het meest mooie roze gebouw maar wat wel een beetje gedateerd is……alles is netjes maar er mag wel wat aan gedaan worden. Het “grand” is er in de jaren 60 opgeplakt en niet meer vanaf gehaald. Een kittig roze kamer maar stelt niet al te veel voor. Ziet er wel allemaal schoon en netjes uit maar een gemiddelde Van der Valk ziet er moderner uit. Je betaalt extra voor zeezicht natuurlijk….maar anders hadden we uitgekeken op de letters van het aangrenzend casino……
De taal is hier trouwens niet te volgen. Het lijkt wel Russisch…..we dachten wel wat in het Spaaans te kunnen doen maar helaas; echt niets. Engels spreken ze in dit gedeelte nauwelijks, dus je kunt je voorstellen dat het handen en voeten werk wordt.
Maar de Portugezen zijn niet ongezellig. (Marja; let op! …..)Terrasje, 1 water, 1 cola, 1 biertje en 1 glaasje wijn……krijg ik gelijk een hele fles bij de lunch……gezellig! ach kan wel wat wegdrinken maar dit is nu ook overdreven. Of zou het aan mijn bestelkunsten liggen in het Portugees? We hebben ieder geval hier veel pret om gehad.
S’avonds bij het eten…….ik bestel een wit wijntje…..weer een fles! Tjonge ben blij dat Mike meegeholpen heeft…….ik lig hier aan de dalia op mijn hotelkamer! Als afsluiting ergens anders net op het stand koffie gedronken, kids een ijsje.We bestellen allebei een koffie (waarvan ik een cafeïne vrij) krijgen we er vervolgens 3 ! 1 cafeïnevrije espresso en 2 normale espresso; schiet mij maar lek! We zitten toch met z’n tweeën? Haha……praat ik met dubbele tong na al die witte wijn? Dikke pret alom.
Dat gaat nog wat worden dus deze week. Verder een leuke badplaats, we steken de weg over en staan met onze voeten in het zand. Prima!
(Het hier trouwens een uur vroeger) ik ga me maar eens toeleggen op het boekje “hoe overleef ik mijn vakantie in Portugal…….Proost !
Pa en ma veel plezier in Goes en bij Bobby’s; doe ze de groetjes van ons. Yves heeft alles nog en Jill komt met een sieradenwinkeltje thuis.

• 28 Juli 2010 - 10:12

Isabelle:

Kijk dit zijn nog eens vakantiefoto's

• 29 Juli 2010 - 07:48

RonenGon:

Hi Engeltjes,
    Juliie hebben weer aardig je best gedaan om verslag te doen van jullie ervaringen, erg leuk. Een fles ipv een glas spreekt mij wel aan, tis tenslotte vakantie. Mike heeft weer aardig zijn best gedaan om er een gevarieerde vakantie van te maken, chapeau! Prachtige zonnige foto's en dan te bedenken dat het hier nu regent en aan de frisse kant is.

Geniet van alles wat Portugal te bieden heeft.

• 07 Augustus 2010 - 09:02

Kathy:

welkom thuis!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!kus van ons allemaal