Hong Kong - Reisverslag uit Hongkong, Hong Kong van vierengelen - WaarBenJij.nu Hong Kong - Reisverslag uit Hongkong, Hong Kong van vierengelen - WaarBenJij.nu

Hong Kong

Blijf op de hoogte en volg vierengelen

17 Juli 2013 | Hong Kong, Hongkong

Vrijdag /Zaterdag 12 en 13 juli 2013

Om 13.20 zijn we de lucht in gegaan (20 min later dan gepland). Na een soepel verlopen niet hoeven wachten incheck bij Cathy Pasific. Het blijft toch een fantastisch oord om rond te lopen dat Schiphol. Wat een verscheidenheid aan mensen, een snelheid, een beweging..…een stad op zich.
Half 7 hier plaatselijke tijd (na 11 uur vliegtijd, die echt reuze meeviel) geland op Hong Kong. Je landt hier zowat in het water met een naar mijn mening vrij korte landingsstrook. Wel supergaaf want bij de landing was het erg helder. Douane en bagage gingen ook erg soepel. Buiten liepen we vervolgens tegen een muur, wat zeg ik, een betonnen muur van hitte op….. 2 minuten buiten en het water liep overal….ik zeg echt overal….. wat een klamme, vochtige warmte…pffff……
De taxichauffeur sprak geen Engels en kon ook geen Chinees lezen. (Mike was al zo slim geweest om het adres van het hotel ook in het Chinees uit te printen maar dat zette geen zoden aan de Chinese dijk ;) Maar onze chauffeur ging met de Chinese letters vervolgens naar een collega chauffeur. Dat schepte wel vertrouwen in onze goede aankomst, euhhhhh…hopelijk kon hij wel verkeersborden lezen.
Ik wilde bijna ingrijpen toen deze man vervolgens de linkerbaan opreed maar dat klopt hier natuurlijk. Hij reed stevig door en in een keer naar het hotel. Vervolgens had hij een betaal wisseltruc met Mike waar Mike als winnaar uit de bus kwam. Hij dacht namelijk dat Mike een briefje van 500 gaf en gaf hem daarvan terug. Omgerekend was onze rit van 27 euro maar nu voor niets. Dus naast het niet kunnen lezen kon deze chauffeur ook niet rekenen. En dat voor een Chinees!
Kamer was nog niet klaar dus wij liepen zaterdagochtend om 8.00 uur al door de stad. Wel lekker rustig. Eerst de Starbucks maar aangedaan voor koffie. Daarna de star of fame langs het water gelopen. een soort Hollywood boulevard met bekende handen in het gips en het werd al drukker. Wat een boel Chinezen hier zeg…..druk, en vol parapluus tegen de zon. Daarna even een powernap gedaan en ‘ s middags een rondvaart gemaakt door Victoria Harbour. Als je op de gebouwen kijkt overdag lijkt het alsof de reclames wel meevallen. Hier en daar een bord maar ‘ s avonds is het hier lightcity…..ik hoop dat alles bij Philips vandaan komt ;) komt het toch nog goed met onze economie.
Na een plons in het zwembad op de 18e verdieping op zoek naar een restaurant.
Tja en hier heb je dus niet zoals bij ons een Chinees op iedere hoek van de straat.
In een zijstraatje maar in en een bordje gevolgd. Komen we ergens in een ‘achenebbes’ gebouw een restaurant in waar het helemaal vol zat, en voor we het wisten zaten wij ook aan een tafel.
Een buffet van hier tot Tokio ☺ en in het midden van de tafel zat een bakplaat verzonken met een brander eronder. Dus eten halen en op de bakplaat leggen. Fantastisch dus.
Naast ons zaten 3 Chinese mannen…we hebben zelden een groep zoveel zien eten. Wat daar allemaal niet naar binnen ging, ze bleven naar het buffet lopen. En dat voor 20 euro omgerekend per persoon. ‘S avonds is het een enorme drukte op staat, heel weinig Europese toeristen zie je. Jill en ik waren trouwens de enige in het restaurant met blond haar en blauwe ogen.
Na een lange dag uitgeput in slaap gevallen (want we hadden een nacht gemist)

Zaterdag
Veeeeeel te lang geslapen door dat tijdverschil. We misten al gelijk een ochtend….zonde!
Eerst even ontbijten wat al gelijk lunch was en daarna zijn we met de metro naar de Grote Boeddha en het Po Linklooster geweest. Het was nog even een gepuzzel met de kaartjes en het uitchecken omdat we waren overgestapt op ons kaartje wat niet kon.
Maar met bijbetalen konden we ook dit metro station verlaten. Met de kabelbaan naar boven was supermooi. Je zag het hele vliegveld liggen aan het water en het was heel erg groen op de heuvels erachter. We begonnen in een huisje waar ze thee schonken. 2400 verschillende soorten geloof ik. Zelfs Mike zat aan de thee. (Nee hij was niet ziek voor de mensen die hem goed kennen ;) Ik had verse rozenknopjes in mijn thee en ik zie handel voor thuis met mijn lavendel. Die gooien ze gedroogd zo in je thee! Ik zeg ‘ ‘DutchChinalavendel’ onder Cloupoint ;)
De Grote Boeddha was zeer indrukwekkend. Je liep er met 270 treden naar toe. Daarna bij het klooster waaar nog een verdwaalde monnik liep hebben we een hele bundel wierrook aangestoken. Wat een kaarsje in de kerk doet, doen hier wierookstokjes voor de boedisten. Dus wie dit leest, er zat ook een stokje voor jou bij!
Hier hebben we toch wel een middag rond gesjouwd, was heel erg gaaf om te zien. Ook commercieel met vele winkels en eet tentjes (waar we ons tegoed hebben gedaan aan de dimsum)
Terug met de kabelbaan en daarna bij een nouddle house gegeten. Ook hier sprak het bedienend personeel geen Engels. Gelukkig staat de kaart wel in het Engels dus het was een kwestie van aanwijzen.
Daarna op zoek gegaan naar Temple street market maar te vroeg uitgestapt met de metro, niet gevonden in het donker. We zijn ook niet langer op zoek gegaan omdat het aardig aan het regen was. Inmiddels zijn we nu op de hotekamer en horen de onweer buiten te keer gaan.

Maandag 15 juli

Vanmorgen om 7.00 uur de wekker gezet om jaja….let op! Om de dag hier te beginnen met een Chinees ritueel. Namelijk tai chi. Bij het museum of art is er op bepaalde dagen tai chi les. Hier staat een oude man in een wit zijden pak met een aantal volgelingen en je kunt hier gewoon aansluiten. Het goot van de regen maar we stonden onder een vleugel van het gebouw. Supegaaf omdat je zo over het water naar de andere kant keek. We stonden op de boulevard. De oude man sprak Engels en legde alles geduldig uit. Was gaaf om mee te doen. Helemaal in ZEN zijn we toen gaan ontbijten bij de Starbucks, er was nog nergens wat open. De dag even gepland met het Hong Kong boekje om te zien wat eraan de overkant (Hong Kong Island) te doen was. Het boekje zijn we vervolgens vergeten mee te nemen bijde Starbucks ….. Heel handig ;(
Vervolgens de bootreis met de starferry naar Hong Kong Island gedaan. Een heel andere beleving dan de wijk waar wij zitten. Hier is het financiele centrum, de kantoor outfits vieren hier hoogtij. Dames met hoge haken en mantelpakjes en de heren strak in pak (tussen de toeristen dor) We liepen gelijk tegen de Abercrombi op dus Jill haar dag was al goed. Twee mooie Chinese boys voor de deur (ik denk dat dit de 2 leukste van heel China waren want ach ach wat een onaantrekkelijke types lopen hier rond zeg…..) Het pand was zoooooooo vreselijk mooi dat we dat terug zagen in de prijzen. We snapte er eigenlijk weinig van. In alle Abercrombi labels staat “made in China” en voor een simpel katoen flut jurkje betaalde je gewoon 78 euro. Dus wij eruit zonder tasje……
Daarna even naar de bekende roltrappen gezocht. We stonden op onze kaart te kijken en een Chines man kwam naar ons toe en zei: ” I can help you in 10 seconds”….en dat was zo: we stonden nalmelijk 10 meter bij de roltrappen vandaan die we zochten ☺ Hier zijn we met de bijna 800 meter aan lange roltrappen omhoog gegaan in de wijk Soho . Het is een richting op. Alleen naar boven want naar beneden moet je lopen.
Op de terug weg hebben we onszelf even ge-detoxt bij een biologische winkel met een gezond sapje. Wortel /selderij en bieten voor mij….ach ik voelde me gelijk al ontgift ;)
Of komt dat door het feit dat we hier weinig tot geen alcohol drinken? In veel restaurants schenken ze alleen thee /water en sapjes……..
Daarna over de Hollywood road gelopen, een straat vol Chinese antiqiteiten en kunst.
Vervolgens in de plens regen een restaurant binnen gegaan waar wij een bezienswaardigheid waren. Wel gelachen hier. Je krijgt een glas water hier. Wij dachten dat dat net zo als in Amerika was dat je ook overall bij je eten krijgt….nee dit was om je bestek in te ontsmetten!!! En ik deed een scheutje in de thee om het te laten afkoelen!!!! Iedereen deed zijn bestek erin?? Je kon hier kiezen uit koude lemonjuice of warme lemon thee….maar de hotcoldrex smaakt beter.
Vervolgens in de plens regen en doorweekt naar het suprime court gelopen. De peak hebben we door de weersomstandigheden moeten overslaan, dat had echt geen zin.

Vervolgens terug met de boot, het vergeten boekje opgehaald bij de Starbucks en vervolgens zijn de mannen gaan zwemmen en de dames gaan winkelen. Wat trouwens echt teleurstellend hier is. De prijzen (ondanks made in China) zijn hier toch gewoon hoger dan bij ons. Weinig tot geen sale, dus geen tassen mee terug.
Ook de kleine boeddha’s in de prut winkels zijn veel duurder dan de zelfde kwaliteit bijde Xenos waar ook ‘made in China’ op staat.
Hierna voor de 2e keer Temple street market met metro gedaan en nu gevonden!
Daarna Japans ;) gegeten. Heerlijk ze telde de borde van de lopende band, je kon warme gerechten gewoon bestellen en we zaten weer heerlijk aan de groene thee ☺
Ingepakt en Mike en ik zijn vervolgens een biertje in de bar gaan drinken waar we behoorlijk ‘underdressed’ naar binnen liepen. En waar die Chinezen ONS nu fopte met prijs. 2 biertjes voor 23 euro……..ach ze saakte prima…..met dank aan de taxi chauffeur ;)

Dinsdag 16 juli
Met het vliegtuig naar Melbourne. We gaan nu bijna landen na 10 uur vliegen en 45 minuten vertraging. We hopen natuurlijk dat Joop op het vliegveld staat……..
To be continued…. xxxxx

• 17 Juli 2013 - 15:21

Kathy:

Weer super om te lezen!!!!!!!!!!! Wij hier nog druk aan het werk, maar wel met mooi weer.
    Veel plezier
    lfs Kathy

• 18 Juli 2013 - 09:49

EDIN:

LIEVE ALLEMAAL,
    LEUK JE VERHAAL WEER TE LEZEN. JULLIE HEBBEN IN DIE KORTE TIJD AL WEER VEEL GEZIEN.
    WE GENIETEN HIER NU OOK VAN DE ZOMER. VEEL PLEZIER NOG EN WE KIJKEN UIT NAAR JE VOLGEND SCHRIJVEN. LIEFS PAP EN MAM

• 19 Juli 2013 - 22:17

Annet:

Een goed begin van de vakantie, leuk om te lezen ! Dank voor het aansteken vd wierookstokjes, het wordt nu vast een prachtige zomer in NL. Heb nu ook lekker vakantie, en ga eerst even een weekend niets doen, ontgiften van het schooljaar. ;-)
    Heel veel reisplezier verder, ik volg jullie hier, en krijg spontaan zin om ook een verre reis te maken ! Liefs, Annet

• 20 Juli 2013 - 11:19

Con:

Hallo daarleuke foto's lleuk dat we met jullie konden praten en konden zien bij Joop het reis. Verslag over Honkonk dat was ook weer een hele ervaring. Terwijl ik dit schijf zitten jullie aan het Eten met Joop ende neven van Mike zo leer je ook weer wat familie kennen nu de groeten van opa Bertus en oma con xxxx

• 21 Juli 2013 - 20:58

Isabelle:

Heeee van Engelen,

Wat leuk om dit allemaal te lezen,...wat een avontuur daar in Hong Kong. Dat zwemmen op de 18e etage lijkt mij ook wel wat,....hoe gaaf!!!!!!
    Wij vliegen straks naar Kreta,....daarna ga ik jullie weer volop volgen!
    Heel veel plezier en liefs,
    Isabelle

• 21 Juli 2013 - 23:20

RonenGon:

Hi luitjes,

Grappig, we beleven Hongkong nog een keer als wij je verhaal zo lezen. Alleen wij hadden hetbwat minder warm. Indrukwekkend hè die stad en zoveel Chinezen. Geniet van jullie reis

• 23 Juli 2013 - 18:54

Judith:

Haha... heel herkenbaar! HK is een avontuur op zich! Heel veel fun down under!

• 25 Juli 2013 - 18:01

Jan Paul En Ilonka:

Hallo vier engelen,

Jullie hebben al veel meegemaakt! Geniet er lekker van.
    Hier is het nu ook zomer, heerlijk. het leven is dan gelijk heel anders, we leven alleen maar buiten en zijn al 2 weken "met vakantie"op ons tuintje.
    Ook het golfen is nu alsof je met vakantie bent. De baan wordt wel behoorlijk droog, maar ligt er toch nog goed bij.Zondag uitwisseling met Leeuwenberg.

Heel veel plezier en tot mailens.
    Groetjes van Jan Paul en Ilonka