Sydney & Caloundra - Reisverslag uit Sydney, Australië van vierengelen - WaarBenJij.nu Sydney & Caloundra - Reisverslag uit Sydney, Australië van vierengelen - WaarBenJij.nu

Sydney & Caloundra

Blijf op de hoogte en volg vierengelen

29 Juli 2013 | Australië, Sydney

#3 Sydney

Zondag 21 juli 2013

Broer van harte! Dikke zoen vanuit Sydney XXXXX
Vanmorgen met het vliegtuig van Geelong naar Sydney gevlogen. Eitje, ik deed mijn ogen dicht na het opstijgen (eerst van de hoogte, de wolken te hebben genoten)….uurtje later bij landen deed ik ze weer open.
Met de taxi naar het hotel/appartement hier op de 15e verdieping (das op de helft van het gebouw hier) We zitten in de wijk van de Rocks en zijn gelijk na de koffers afgegeven te hebben naar de Harbour/de Haven gelopen. Eerst koffie in een grappig tentje. De jongen vroeg waar we vandaan kwamen en vond dat ‘awesome’ We kregen 2 gratis muffins van hem met de legendarische woorden erbij ’welcome to Austalia’. Ach zo iemand kan bij mij niet meer stuk, wat een schatje. Boottickets gekocht, we were lucky omdat op zondag de kaartjes 2,50 pp kosten ipv 22,00 pp ☺ familyday they say….. Dus de route van de boot gevolgd en hier en daar uitgestapt. Nu ben ik erg gezegend dat ik al veel wereldsteden heb gezien maar Sydney staat bij mij nu op een gedeelde nummero uno plaats met San Fransico. Echt super hier. De sfeer, de mensen, de straatartiesten, de oude en nieuwe gebouwen, het water, de boten, de uitzichten. Het is echt geweldig hier! Ik geloof dat ik al 100 foto’s alleen van dag 1 hier heb gemaakt. Dat wordt uitzoeken geblazen. We kwamen bij een koffiefestival terecht van een omvang dat zijn weerga niet kent. Overal witte tentjes met verschillende soorten koffie, zoetjes, koekjes, etc etc alles wat met koffie te maken heeft. Wel mega, ik zeg mega druk. Maar even…..in deze stad kun je wonen! Ik zou zeggen…de volgende Montae vestiging ach…...ik offer me op ☺
S’avonds waren we zo uitgeteld dat Jill en Mike de afhaal Mandarino hier om de hoek hebben aangedaan. We hebben hier een 3 kamer appartement met keuken dus de borden stonden zo op tafel. Vroeg naar bed gegaan en wat bijgeslapen. Man man…..bijna nog geen minuut verloren in deze vakantie……we gaan maar door, willen alles zien en doen in een te korte tijd……ik heb zelfs geen tijd om mijn nagels fatsoenlijk opnieuw te lakken. Nou ja lekker belangrijk…..de Aussies zelf zijn wat boers vind ik, niet echt charming en wie let er nu op mijn nagels ? (hoop ik) Euhhhh…..ik word geroepen we gaan naar de haven om wat te eten. En eten doen ze hier vroeg, namelijk tussen 1700 en 2000 uur. Tis 1900 uur so off we go. Bon appetito!


Maandag 22 juli 2013

Vanmorgen om 1030 aangesloten bij de Free walk Tours. Studenten hebben dit 4 jaar geleden opgezet in de stad. Ze geven n gratis tour door de stad en je geeft wat je het waard vond maar niet verplicht. Maar voor we ze hadden gevonden staken we ergens over bij een zebrapad waar er een aantal studenten met hetzelfde t-shirt naar ons toekwamen. Als ontgroening moesten ze mensen een ‘pickybag’ geven naar de overkant. Dat was erg grappig. Jill en Yves gingen op de rug van een student zitten en deze zetten ze naar de overkant. God thank had ik nog een beker koffiie in mijn hand ;) dus ik kon ik niet. Een stuk onschuldiger dan de ontgroen-activiteiten die je bij ons wel eens hoort.
Later zaten de studenten met zijn allen in een fontein op beelden en maakten foto’s van elkaar.
Een van de 2 studenten van de free-tour had familie in Nederland (ach wie heeft dit niet als ze vragen waar je vandaan komt. Iedereen heeft wel een tante, oom, opa of oma in Nederland.) De 3 uur durende voet tour was echt fantastisch. Geen momentje saai met deze 2 studenten. De manier waarop ze vertelde over de geschiedenis gecombineerd met het hedendaagse, de gebouwen, de wetenswaardigheden over de stad etc etc was met humor en boeiend.
We liepen op plekken waar we zelf niet ingegaan zouden zijn, onderdoor waren gelopen of in geklommen waren. Dus ja aan het eind van de tour hebben we zeker aardig wat dollars gegeven. Ze waren het waard!
Daarna op eigen houtje naar het Opera House gelopen. Wat van veraf een super mooi, architectonisch hoogstandje is maar van dichtbij niet bijzonder is. Grauwe steen, somber, kaal…..rare gewaarwording want van veraf is het echt super gaaf.
Daarna terug de hot tube in van het appartement en gegeten bij de haven.
Ohja we lopen hier nu al weer flink wat dagen rond en het blijft (voor mij althans) nog steeds erg wennen dat je bij het oversteken de andere kant moet opkijken. Verkeer komt altijd van de verkeerde kant. Dus ik heb nog weleens moeten springen voor een brommer, auto of fiets. In Hong Kong ben je je leven niet veilig bij het oversteken maar hier willen ze nog wel eens stoppen. Ook de roltrappen gaan verkeerd. Links omhoog en rechts naar beneden. Elkaar passeren ook, niet logisch. Mijn hersenhelften zijn gewoon niet geprogrammeerd om dit snel om te gooien. Tegen de tijd dat we het land verlaten zal ik eraan gewend zijn ;) Ik ben niet zo snel merk ik……leeftijd?


Dinsdag 23 juli
Na Jill en ik onze mannen voor het raam hadden weggehaald (tegenover ons is een kantorencomplex met kamers vol secretaresses) hadden ze natuurlijk als excuus dat zij de coca-cola light break waren voor de dames….haha mochten ze willen ;)
Sommige kantoordames lopen hier op niet te geloven hoge hakken die na 1700uur in hun tas verdwijnen en je ze dan onder hun rok hardloop gympen ziet dragen. Ik zeg praktisch!
We zijn naar het Central Station gelopen via Georgestreet en daarna stukje China town, we hadden nog geen Chinezen genoeg gezien ;) Hier en daar een leuke winkel in geweest, door een oude passage gelopen en bij een Japanees gelunchd. Toen de Sydney Tower ingeweest met een mega uitzicht over Sydney. En soort Euromast waarje rondom kunt lopen. (mmmmm….die was een stuk dichterbij geweest…..) Net zo hoog als la Tour Eiffel. www.sydneytowerey.com.au Nu hebben we al een aantal dagen geen internet en de kids beginnen langzaam afkickverschijnselen te vertonen. Jill haar connection met haar mobile zijn ‘knuffelclose’ dus zit ze mij nu constant op mijn nek om te knuffelen, ze mist haar mobile…..ze is adhd druk en moet haar energie zichtbaar ergens anders kwijt. Ze zit al aardig in mijn zone……. Yves heeft het iets makkelijker, zoekt zijn afleiding in het kauwen van rietjes bij de Starbucks, zet de tv aan, luistert naar muziek.

Woensdag 24 juli
Nog een ochtend in Sydney doorgebracht, naar de haven geweest en over de Pyrmont brug naar de overkant gelopen (alleen voor voetgangers) Met de taxi naar het airport met een Bangladesche taxi chauffeur die n slecht Engelse spraakwaterval was. Had het de hele weg over een hondenhotel en dat die honden beter behandeld warden dan sommige mensen. Af en toe ja en amen, n glimlach en ‘well well, so so, en wauw ‘ geroepen en de man voelde zich begrepen.
Vanaf Sydney airport naar Brisbane gevlogen. Voor mij kregen 2 mannen duidelijke instructies van onze zeer vriendelijke stuardes. Zij zaten bij de nooduitgang.
Instructie optie 1 dat was wanneer zij bij kennis was en zij de orders uitdeelde en hadden instructie bij optie 2 wanneer zij niet bij kennis was de orders uit te delen. Een donkere meneer was zichtbaar not amused bij deze taak. Hij vroeg een paar keer of we ‘er al waren’…..en 2 x om een glaasje water ☺ We kregen 2 gratis rondjes van de piloot want om een een of andere vage reden konden we niet landen. Ook de piloot sprak niet verstaanbaar Engels. (wellicht ook uit Bangladesh?) Deze 2 gratis rondjes waren trouwens geen straf. Het was super helder met hier en daar een kleine wolk en we vlogen dicht langs de kuststrook, PRACHTIG, kon mij niet lang genoeg duren!
Plannen gewijzigd, niet in Brisbane geweest, we hadden nu echt even steden genoeg gezien en wilden de voeten wat laten rusten.
Mike had het een en ander omgeboekt en we zitten nu in Caloundra, ook op aanraden van Joop. Auto opgehaald en tjeeeee, ik heb nog wat coachings te doen als we terug zijn,
Er komt dan nog een verzekering bij……………pffff……doe je dat niet kunnen ze je voor 3500 euro’s aansprakelijk stellen ofzo, is dan je eigen risico hier…..anyway….creditkaart was er goed voor. En dan vervolgens links rijden……….Mike had al gereden bij Joop de Great Ocean Drive maarre ik was 5 hartverzakkingen verder en waren toen de garage pas uit ;) Als ik maar steeds het gevoel heb dat we verkeerd rijden, dan zitten we goed.
Bij de rotondes doe ik mijn ogen dicht en vraag dan vervolgens aan Mike of we er al overheen zijn. Dit kost echt 5 jaar van mijn leven……(ik zal dan 110 jaar worden)
En we moeten nog een kleine 1500 kilometer…………….ik sta trouwens ook steenvast verkeerd als we de auto instappen. Bij de bestuurder, het stuur zit ook op links ☺
In het donker (dat is het hier al om half 6) het appartement gevonden in Caloundra. Lang leve Google maps!!! Spullen neergezet en wat gegeten.

Donderdag 25 juli 2013
Gisteren natuurlijk in het donker aangekomen en vanmorgen eens bekeken waar we nu zaten. Een appartement met een prachtig uitzicht op de zee. Vanmorgen de keus gemaakt watt e doen vandaag. Keuze 1 naar de Australia Zoo van de Crocodile Hunter Steve Irwin, (by the way, 69 dollar per persoon) hier heel dichtbij of keuze 2, Caloundra ontdekken en via de verschillende strandjes hier een wandeling maken. Het was lekker weer. Jassen konden voor het eerst uit, er staat wel een enorme wind maar temperatuur was lekker. Voor het laatste gekozen. Klinkt erg verwend maar we hadden toch het idee al veel van deze dierentuinen gezien te hebben. Via kleine strandjes, rotsen en water gewandeld. Veel van het gebied hier gezien. Veel stoere kite surfers, joggers, wandelaars, oude vissers. Het stadje hier heeft wel stil gestaan. Het is wat gedateerd maar de omgeving is erg mooi, de stranden wat weg ik strandjes want zo groot zijn ze niet. Heerlijk langs het strand gelopen, even ergens een half uur in het zand gelegen waarbij de kids hun korte cq lange broek in de dichts bijzijnde aloevera plant hingen. Je kunt hier dus niet overal het water in met betrekking tot de crocies, de krokodillen maar hier stonden geen borden dus pootje baden zonder zorgen.
S avonds hebben we gegeten bij de plaatselijke Italiaan ‘jeronimo’ ….helemaal vol…..we weten niet waar hij zijn pizza’s heeft leren bakken maar volgens ons bij de plaatselijke supermarket. Okee dat is ook weer overdreven maar onze dr Oetker pizza’s bij Hoogvliet zijn groter en beter ;) Bedienend personeel was van pensioenleeftijd en ach aan een heerlijke Italiaanse tiramisu of espresso hebben we ons niet gewaagd omdat er bij de desserts ‘sticky date pudding’ stond. Deze kleffige dadel taart staat werkelijk overal op de kaart, weinig Italiaans aan! Was weer een leuke belevenis omdat we ook een verkeerde witte (zoetige!) witte wijn hadden besteld.


  • 29 Juli 2013 - 10:59

    HansK:

    Hoe vaak je de ruitenwissers aangezet ipv de richtingaanwijzer? No worries. De mooie stranden gaan nu komen, op naar het noorden! Geniet ze.

  • 29 Juli 2013 - 11:15

    Marjon:

    Ik zat me nog het hoofd te breken over wat in 's hemelsnaam een George Clooney hotel is. (uit het vorige verslag) maar nu zijn jullie al weer een heel eind verder. Veel plezier!

  • 30 Juli 2013 - 12:09

    Ron:

    Wederom prachtige verhalen, we krijgen een prima indruk van jullie ervaringen. Zo telezen is het een aaneenschakeling van nieuwe indrukken. Gon vond de eerste dagen het links rijden ook helemaal niks, maar het went!

    Groetjes

  • 30 Juli 2013 - 18:29

    Conbert:

    Hallo daar goed om te lezen dat jullie weer van alles gezien en meegemaakt hebben en inderdaad Sydney is de geweldige stad Jill Yves hebben jullie al in je reisboek geschreven leuk voor later opa en ik lezen ons reis verslag nog wel ís terug nu de groetjes xxxx

  • 30 Juli 2013 - 20:49

    EDIN:

    Als wij jullie verslag zo lezen is het wel heel erg vermoeiend en hebben jullie nog een tijd nodig om uit te rusten als je thuis bent.
    De bramenstruik bij jullie is overvol maar nog niet rijp. In de pruimenboom heb ik nog niet veel pruimen kunnen ontdekken. Geniet nog van Australië en van elkaar. Liefs Pap/Mam

  • 31 Juli 2013 - 09:01

    Willeke:

    Hallo Engeltjes,
    Zo te lezen hebben jullie een fantastische reis. Ja dat links rijden is vreselijk . Ik hield ook iedere keermijn hart vast. Geniet van dit prachtige land.
    Liefs Willeke

  • 01 Augustus 2013 - 12:34

    Annet:

    Na deze vakantie rijd jij vast in NL aan de linkerkant ! Ik wil ook wel weten wat een George Clooneyhotel is... Als ik ooit naar Australië ga, en dat gaat zeker een keer gebeuren, dan kom ik bij je langs voor tips. Veel plezier verder, ik vertrek bijna naar de boot. Daarna lees ik verder hier. X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Sydney

vierengelen

Actief sinds 07 Juni 2009
Verslag gelezen: 559
Totaal aantal bezoekers 79984

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2019 - 15 Augustus 2019

Zomer 2019 Tokyo Kyoto Hong Kong

10 Juli 2015 - 08 Augustus 2015

Zomer 2015 Verenigde Staten, Canada, Maui

13 Juli 2014 - 13 Juli 2014

Rondreis Spanje '14

12 Juli 2013 - 17 Augustus 2013

Hong Kong & Australië 2013

06 Juli 2012 - 10 Augustus 2012

Rondreis Spanje

01 Juli 2011 - 10 Augustus 2011

Zomer 2011, San Francisco, Napa Valley, Hawaii

12 Juli 2009 - 13 Augustus 2009

zomer 2009, USA

06 Juli 2010 - 30 November -0001

zomer 2010 frankrijk spanje portugal frankrijk

08 Juli 2016 - 30 November -0001

Zomervakantie 2016 Rondreis Spanje

20 Juli 2017 - 30 November -0001

Rondreis Canada

Landen bezocht: