Via Townsville naar Palm Cove - Reisverslag uit Palm Cove, Australië van vierengelen - WaarBenJij.nu Via Townsville naar Palm Cove - Reisverslag uit Palm Cove, Australië van vierengelen - WaarBenJij.nu

Via Townsville naar Palm Cove

Blijf op de hoogte en volg vierengelen

12 Augustus 2013 | Australië, Palm Cove

Vrijdag 2 augustus 2013

Helaas vertrokken uit Arlie Beach. Op de witte stranden wil ik zeker nog een keer terug komen. Mocht ik ooit de loterij winnen want als je echt op het eiland van WhiteHeaven Beach wilt slapen dan betaal je 500 tot 2000 dollar per nacht. Er is maar plaats voor 500 mensen en er zijn 1000 werknemers. Dus persoonlijke service…..2 op 1 zo gezegd. Het schijnt dat Opfrah hier geweest is voor o.a opnames en dat er hier ijssculptures zijn neergezet op het strand. Ze haden 6 uur de tijd ivm eb en vloed. Achterlijk toch!
Had ik al gezegd dat we op de terugweg walvissen hadden gezien?
We zijn naar Townsville gereden, 1 nacht omdat we op doorreis zijn naar onze laatste bestemming Palm Cove voor 12 dagen….hier rusten we uit van alle indrukken en ervaringen die we hebben opgedaan. We hadden ongeveer 300 km voor de boeg.
Bij het huren van de auto hadden we er een Tom Tom bij willen huren maar die was ‘sold out’. Bij nader inzien heb je die hier dus helemaal niet nodig. Australie heeft dus welgeteld 1 snelweg; 2 baans met stippelijn van boven naar beneden. De enige afslagen die er zijn zijn de plaatsen die je links en rechts van deze weg passeert. Naast deze ‘snelweg’ (wat echt geen snelweg mag heten) ligt dus niets meer richting binnenland. Wij vinden de infrastructuur hier echt uit de jaren 50. Heeft dringend aandacht nodig. Wat ze wel overal doen met roadwork is vervanging van het wegdek, geen uitbereiding naar 3 baans ofzo of meer stroken waar je mag inhalen. Ze zijn nog wel even bezig met wegwerkzaameden. Goed vooruitzicht als je hier als wegwerker een baan hebt. Er staan trouwens ook veel mensen met oranje hesjes langs de kant van de weg die een bord ‘slow’ of ‘stop’ ophouden. Beetje geestdodend maar baangarantie. Any’way’……
Townsville kun je net zo goed overslaan. We waren erg blij dat dit slechts voor een nacht was.
Het is een vergane glorie met een matig strand. Een rij met winkeltjes wat een ellendige aanblik heeft, een deprimerende, vervuilde brug die eens flink in de verf en de bloemen gezet mag worden. Het enige wat gaaf was, was de Brewery, een grote kroeg op de hoek van de straat waar Townsville bier gebrouwen werd, de pooltafels bespeeld werden door teams en het om 1700 uur erg druk bezocht werd door kantoor types. Gezellige boel.

Overal is het internet trouwens een drama. Alleen in Arlie Beach was er gratis wifi. Verder moet je overal betalen voor wifi en hier in ons laatste appartement hangt er niet eens een netwerk in de lucht. Mike heeft het laatste verslag en ook deze via zijn telefoon op de site gezet. Vraag me niet hoe maar je kan als je je telefoon aan je mobiel hangt het netwerk via je laptop laten lopen. Ook in kofietentjes of de kroeg werkt de wifi niet of hebben ze het gewoon niet. We zijn nu maar opgehouden te vragen….. Ik zie hier dus zakelijke mogelijkheden, dit land moet nog veel leren……..

Zaterdag 3 augustus
Vroeg vanuit Townsville vertrokken, we zaten om 8.00 uur gewassen, gestreken ingepakt en zelfs al ontbeten in de auto. Toch gaat dat leven en reizen vanuit je koffer ons nu gemakkelijk af. Met een speciale inpaktechniek kom je echt reuze ver en hoef je niet steeeds te zoeken naar spullen. Cloupoint, tips voor travel light……ik zie weer mogelijkheden ;) Alleen ergens nog een onderwijslink toevoegen voor de geloofwaardigheid en de rode draad voor het bedrijf maar daar bedenken we wel iets op ;) Studiereizen naar university’s wellicht ?
Na 400 km in Palmcove aangekomen, het dorpje is hier klein maar gezellig. Een knusse straat met een paar winkeltjes (klein dus) en wat restaurantjes. Goed te doen. We zitten op een resort hier en lopen in 5 minuten naar het strand. Het weer is hier echt top. We gaan nu bijkleuren! Er worden hier nu op het strand zonnebrillen uitgedeeld . Er zijn 4 witte Nederlanders gesignaleerd die pijn aan je ogen doen! Strand, we komen eraan ;)
Maar dagje strand op, dagje stand af. Er is natuurlijk veel te doen in de omgeving hier en zijn nog niet klaar met onze checklist. En 12 dagen strand is zonde van de Aussie tijd, dan hadden we gewoon naar Spanje gemoeten. Toch?
s’Avonds bij het strand gegeten waar we bediend werden door een meisje wat in het Nederlands vroeg ‘Hebben jullie je keus al gemaakt?’……………..Grrrrrrr hebben we daar zo’n stuk voor gevlogen??!
Vanaf Arlie Beach hoor je trouwens regelmatig Nederlands. En heel veel Frans, wat Duits en af en toe wat Spaans. Heel veel jonge mensen, heel veel backpackers. Super relaxte sfeer, niemand doet moeilijk en je waant je de sfeer van een hippietijd.
Toen we door het resort naar het strand liepen een wilde kangaroe gezien. We hadden gedacht er veel meer te zien regelmatig maar zelfs na 4 uur turen tijdens de auto rit mag je blij zijn er 2 gezien te hebben (levend dan…). Wat je vanaf Brisbane tot hier omhoog ziet zijn voornamelijk rietsuiker velden, rietsuiker velden, rietsuiker velden en rietsuiker velden.

Caramel/Macademia Ice, check!
Gingerbeer, check!

Zondag 4 augustus
Het appartement hier staat flink in het groen. Als je gaat slapen en wakker wordt lijkt het alsof je in de wildernis slaapt. Geluiden van insecten, vogels en ander gespuis wat je nog nooit hebt gehoord. De mannen hadden hun workout op het strand, de dames hebben daar dwars doorheen.......….geslapen ;)
Op het strand moet je de zee in tussen 2 geel/rode vlaggen. Er staan overal borden met krokodillengevaar. Alsof ze tussen deze twee vlaggen niet komen??????? Ik kijk in ieder geval wel een beetje uit. Ook al staat het stingray (een bepaald soort kwal, niet dodelijk maar wel behandelen) gevaar op dit moment op laag, ik zwem toch wel wat op mijn hoede……Je kunt hier hele stingray beschermpakken bij de drogist kopen.
Erggggggg modieus!!!! Wij hebben er nog niemand in gezien.

Maandag 5 augustus
Vandaag zijn we naar Port Douglas gereden, 45 minuten naar boven. Hier verandert Bruce in Captain Cook Highway. ‘Highway’, weer teveel eer. Het Kapitein Cook weggetje past beter. Mooie route langs het water.
Port Douglas is echt de moeite waard. Een mooi, schoon, en meest welvarend stadje wat ik hier langs de kust heb gezien. Prachtig strand, leuke winkeltjes (voor Aussie begrippen dan) Echt winkelen kun je alleen in de echt grote steden. Maar dan zit er weinig tussen niveau Zeeman en de Louis Vuitton. De Aussies zijn bij lange na niet modieus dus ik hou geld over deze keer!
Je hebt een prachtig uitkijk punt bij Port Douglas, een leuke haven met hier en daar een terrasje en alles op loopafstand. Alles gaat hier ‘easy going’ of je nu op het terras of in een winkel bent of op het strand.
Eerst wat gewinkeld, koffie, wat foto’s gemaakt en lunch. Daarna even op het strand gelegen. Altijd handig strand spullen achter in de auto, je weet nooit waar je uitkomt.
In de haven daarna op terrasje gezeten. Ook hier aardig wat Nederlands om ons heen.

Dinsdag 6 augustus
Dagje rust vandaag, dus een dagje strand (paar uurtjes maar hoor……anders hangen de vellen erbij ;)
Dolfijnen langs de kust;check!

Woensdag 7 augustus
Vandaag zijn we naar Kuranda geweest, hier een dik half uur vandaan. Pittige bochtige weg naar boven. Hier zijn de Koala Gardens, the wildlife in the rainforest. We hadden namelijk nog een ‘grote check’ te doen namelijk de koala’s. In het wild hebben we ze niet gezien dus een park ingegaan. Een park waar ook de krokodillen en kangaroes waren. De crocs lagen echt doodstil, bang om gezien te worden en meegenomen te worden voor schoenen, riemen en tassen denk ik. Leuk stoer printje hoor voor je tas. Vervolgens de koala’s van heel dichtbij gezien en gefotografeerd. Je mocht vervolgens door het stuk van de kangaroes lopen en ze voeren. Dit was echt heel leuk. Die beesten eten gewoon heel rustig uit je hand. Ik neem gelijk al mijn beledigende uitspraken over plangaroes terug.
Sorry mates! Kids natuurlijk met een koala op de foto. Zo’n beest is nog zwaar ook enne ziet er schattig uit maar stinken, niet te geloven! Het zijn de mannetjes(haha) die met deze geur een vrouwtje voor zich willen winnen…….pffff geef mij maar Chanel, Hugo Boss of Aqua di Parma.
In Kurunda is er een enorme hippie markt , veel kleine straatjes, kraampjes, artiesten en ja zeker ook hippies. Veel types met hoofdbanden, dreadlocks, slippers, piercings en wijde kleding. Dit was een dagelijkse market. Van oorsprong was dit dorp/wijk ook neergezet door hippies. In de loop van de jaren zijn er ook veel artiesten en kunstenaars bijgekomen. Ook hier weer, leuk om doorheen te lopen, te struinen in een meer dan relaxte sfeer. Die sfeer, dat losse valt wel overall op hier, geen haast, geen druk, niet pushen om iets te kopen, even kijken? Ook goed en iedereen blijft uiterst beleefd. Op de terugweg nog even de Barren Falls hier aangetikt.
Koala’s; check! (behalve het cuddelen, want het knuffelgehalte neemt snel af door de lucht!)
Kangaroes voeren; check

Donderdag 8 augustus
Dagje rust, dagje strand, dagje bijkleuren.

Vrijdag 9 augustus
Vandaag naar Cairns geweest. Jill had een folder van een Outlet center gevonden dus die maar even gezocht. Was jammer genoeg de moeite niet waard. Veel leegstand, volgens ons nog in opbouw. Maar die mode blijft hier dramatisch, het is me een raadsel dat die jonge meiden er hier toch nog leuk bijlopen. Fossielen van mijn leeftijd zijn toch wel sporadisch charmant. En ach ik loop hier in mijn vakantiekloffie dus steek er ook niet bovenuit. De gemiddelde Aussie loopt hier op slippers of blote voeten, met korte broek en hoedje of pet. Cairns zelf is erg leuk. Je kunt hier lastig langs het strand liggen, dat heb je hier niet maar bij de kust in het centrum is een mega zwembad, grasveld, life guards, kunstmatig strand, kleedruimte…..alles openbaar voor iedereen, met uitzicht op de haven en zee. Fantastisch……iedereen en alles weer door elkaar, ‘easy going’. Deze term zouden we in Nederland wat vaker moeten roepen en naleven, zou een manier van leven moeten zijn. De Aussie stress……zou die er zijn???? Wij hebben hem nog niet meegemaakt. Boodschappen doen ze hier trouwens graag op blote voeten…..
Ja en de zwemspullen lagen weer achterin de auto dus kwam weer handig uit!

Ach we beseffen ons ineens dat we nog maar minder dan een week hebben…..dat gaat snel zeg!

Zaterdag 10 augustus
Pa van Engelen, gefeliciteerd met je verjaardag.
Naar de markt in Cairns geweest. Daar hadden ze bij het strand allerlei kunst en art kraampjes. We dachten dat het wat groter zou zijn maar waren er snel doorheen. Klein maar fijn. Iets gekocht bij een kraampje waar de verkoopster uit Finland kwam en de verkoper tot z’n 20-ste in Rijswijk had gewoond…………..Verder een rustige dag. In de middag op het strand en terras gezeten. Het Aussie zomerbier is goed te doen. Het strand was erg druk met allerlei wedstrijden van lifequards uit de omgeving hier. De lifequards van Port Douglas zwommen bijv tegen de lifequards uit Palm Cove en Cairns. Maar ook de kleintjes die in opleiding waren moesten tegen elkaar pedelen met surfboards. Een hele happening op het strand.

Zondag 11 augustus 2013
Vandaag zijn we naar Mossman gereden. Een uur naar boven, voorbij Port Douglas. Hier is het Mossman Gorge Center. Hier hebben we een georganiseerde tocht in het rainforest geboekt. Dreamtime Gorge Walk. Een enorme ervaring rijker. Wij dachten dus dat je in dat rainforest het meest moest opletten voor gevaarlijke dieren cq insecten maar niets is minder waar. Weet welke plant je namelijk aanraakt en wat je ermee doet!
Onze gids Harold (Aboriginal name Mox) heeft ons veel bijgebracht. Als je een begeleide tour nam ging je hoger het regenwoud in liep je een speciaal pad. We begonnen met een ‘rookceremonie’. De aboriginal legde ons uit dat nieuwkomers in dit gebied ingewijd moesten worden. Je liep om een soort rokende brandstapel heen en hij sprak in zijn taal uit dat we het gebied in konden en er ook weer ongedeerd en gezegend uit zouden komen. Jill had s’ochtend net haar haar gewassen en liep heerlijk in het rondje te mopperen….grrrrrr als ik dat geweten had! Yves en Mike liepen lekker te proesten maar wij waren tenminste gezegend! De tocht kon beginnen! Om de 50 meter stond hij stil en vertelde iets over een plant, hut, blaadje en had daar een heel verhaal bij wat er kon gebeuren als je het desbetreffende blad of struik of boom of vrucht zou gebruiken.
HIj was door zijn opa uitgekozen dat alle wijsheid die zijn opa wist (hij was medicijnman) doorgegeven werd via onze Harold. Dus we kregen veel verhalen te horen hoe hij opgroeide in het rainforest in zijn jeugd en wat hij al spelenderwijs heeft ondervonden. We hebben geleerd hoe je kunt overleven in het regenwoud, hoe je schoon water uit een kikker kunt drinken, Met welk blaadje je je kont NIET moet afvegen omdat dat dodelijk kan zijn, uit welke boom sap komt wat als anti biotica gebruikt kan worden, hoe je vissen kunt vangen met paddestoelen, demonstratie zeep maken met bladeren, welke vruchten je eerst een half uur in water moet weken voor ze te gebruiken anders zijn ze dodelijk. Ik zeg: ‘dan maar geen noten’…. Aborginals worden tot op de dag van vandaag nog uitgehuwelijkt. Een leuke regel is dat je dan als aangetrouwde geen woord meer mag wisselen met je schoonouders en zwager. We hadden geluk dat we Harold hadden, geweldige info, je hing echt aan zijn lippen. Hij vertelde dat hij Jane Fonda al had rondgeleid en Bill Clinton. Veel studenten van universiteiten. Gelukkig had hij vandaag nog tijd voor ons ;) want morgen zou Angelina Jolie komen met haar bodyguards. Klonk serieus. Hij geneest ook mensen, heeft de medicijnkwaliteiten van zijn opa overgenomen en had heel wat indrukwekkende voorbeelden. En ja ik geloofde hem, het was niet het type dat opschept of verhalen bedacht.

Daarna in Port Douglas gelunched en we zaten bijna op het strand om nog even te zwemmen maar iemand???!!! Was zijn zwembroek vergeten……….en wilde niet in zijn boxershort zwemmen….of iemand hem zou herkennen hier? Alhoewel er ging een meisje uit zijn klas ook naar Australie! (en zo groot is het hier niet;)

Maandag 12 & Dinsdag 13
Rustige strand dagen, weinig spectaculair.

En Woensdag 14 gaan we eens inpakken om aan de terugreis te beginnen. Via Cairns (vlucht is naar voren gezet naar Hong Kong waar we dan nu langer moeten wachten op de vlucht naar Amsterdam. Ik geloof dat we er totaal 28 uur over gaan doen).
Mmmmm deze 5 weken zijn omgevlogen. Met groot respect voor onze reisleider die een super reis heeft gepland en weer toplokaties heeft uitgezocht! Een ding is zeker…..we hebben heel veel niet gezien en gedaan hier dus - we moeten wel - een keer terug!
Leuk en thanx mates voor degene die ons gevolgd hebben en reacties hebben achtergelaten. Leuk om te lezen. Jammer dat het internet ons vaak in de steek liet maar met kunst en vliegwerk toch af en toe de verslagen kunnen plaatsen.
Dikke zoenen nog vanuit Down Under nu en hoop jullie allemaal weer snel live te kunnen knuffelen. xxxx

• 12 Augustus 2013 - 17:39

Edin:

Jammer, het laatste bericht alweer.Moeten jullie ons toch eens uitleggen hoe je water uit kikkers kan halen, en welke bladeren giftig zijn. Je kan nooit weten of we dat nog eens nodig hebben. Wij wensen jullie een voorspoedige terugreis en misschien zien we elkaar donderdag morgen even voordat wij met de kids weggaan.XXX

• 22 Augustus 2013 - 12:38

Fien Milikan:

even een korte reactie
    Heerlijk wat jullie allemaal te zien krijgen
    Ik weet niet wanneer jullie terugkomen maar omdat jullie altijd op mijn verjaardag komen wil ik evenb doorgeven dat ik er dit jaat niets aan doe
    geniet maar fijn verder
    groetjes en tot zien