21/22-08-2019 Reis naar Kyoto & eerste dag Kyoto - Reisverslag uit Tokio, Japan van vierengelen - WaarBenJij.nu 21/22-08-2019 Reis naar Kyoto & eerste dag Kyoto - Reisverslag uit Tokio, Japan van vierengelen - WaarBenJij.nu

21/22-08-2019 Reis naar Kyoto & eerste dag Kyoto

Blijf op de hoogte en volg vierengelen

26 Augustus 2019 | Japan, Tokio

21-8-2019
Ons laatste ontbijt in Tokyo, spullen inpakken en naar Tokyo station gelopen met de rolkoffers achter ons aan. De JR (Japan Railway Line) opgezocht, de goede kleur gevolgd en in de Hikari Shinhansen superexpress 511 gestapt. Mond vol maar dan ga je ook meer dan 300 km per uur. Door tunnels, langs rijstvelden en woonwijken op naar Kyoto. ( 500 km van Tokyo vandaan). Valt wel op dat er ook kleine rijsvelden gewoon langs het spoor en langs snelwegen liggen. Mmmmmm opletten dus met die sushi rijst, zit gewoon fijnstof in!

Het personeel buigt naar de mensen in de coupe als ze de coupe verlaten, stel je dat eens voor in het Haagse......
Op Kyoto sttion aangekomen, eerst wat lunchen, voor de verandering een bak noodles. We hebben hier op het station in Kyoto trouwens nog niet zoveel toeristen bij elkaar gezien. Viel echt op. Aangesproken door 2 studenten op het station die met een onderzoek bezig zijn. Wilde een persoonlijk reisplan via een app maken en vroegen toeristen om feedback. Was grappig.
Pffff...luchtvochtigheid vandaag kun je je voorstellen alsof je de hele dag in een nat badpak loopt..... pfff
Een rechte weg van 2,5 km naar het hotel..... met deze weersomstandigheden voelde dit half uurtje als 2 dagen lopen... mocht de pret niet drukken.... de indrukken om je heen vergeten de rest. Wat fantastisch, wat een indrukken en zooooo anders dan Tokyo. Hier veel meer laagbouw. We zitten in het Mimaru Kyoto Shinmachi Sanjo.
We hebben een Europees/ Japanse kamer, dat wil zeggen dat je zo’n vierkante mat in je kamer hebt waar een lage eettafel op staat die je kunt omtoveren tot bed met matras. Deze kamer ziet er echt geweldig uit. Zelfs met aanrechtblok en wasmachine.
Haha... die wasmachine dat is pas echt een uitdaging. Superslim dat hij er staat, je kunt je kleding namelijk al na een half uur dragen in de was gooien. Staan er alleen Japanse tekens op die Sharp. Nou ken ik dat merk alleen van tv’s en het valt me wel op dat er een erg groot ‘kijkvenster’ zit.... doet het zijn merk toch eer aan. Ding aangezet op hoop van zege...
Spullen hoeven we niet uit te pakken, we leven uit onze koffer dus hup de straat weer op. Met onze ‘Handy’ een lokale telefoon kregen we mee met Google maps etc. Heel handig! Oh.... vandaar de naam?! Mike had thuis al een Japanse simkaart aangevraagd (die netjes bij het eerste hotel lag) Deze simkaart werkte niet echt super dus eens kijken of deze Handy wat directer en effectiever werkt.
Zag Yves ineens op links een lokale Spring Valley Brewery toen we net aan de wandel waren. Hier kon je een proeverij van 6 glaasjes doen met bijbehorende hartige hapjes of bijbehorende macarons. De heren hartig, ik zoet.... Zooooo leuk, dat was genieten!
Het meisje wat ons bediende sprak goed engels en vroeg zich af waarom we in godsnaam in deze tijd van de hoge vochtigheid Japan bezochten. Daar had ze een punt!
Daarna zijn we even op de Nishikimarkt geweest een mega mega mega lange overdekte markt met allemaal winkeltjes en kraampjes. Mooi verzorgd en schoon onderhouden. Van (luxe) voedingswaren tot kleding en souvenirs. Prijzen vallen wel tegen... Tenslotte wat gegeten in Café Independants, een aanrader van het boekje. Een artdeco gebouw uit 1928 wat een ontmoetingsplaats is voor kunstenaars. Je loopt naar de kelder via een mozaïek ingelegde trap. Een hele relaxte, hippe tent waar we wat Europees hebben gegeten. Echter wel afgesloten met een groene thee matcha cheesecake en een groene thee matcha tiramisu. Hemels! Goede aanrader. Na zoveel indrukken vielen sliepen we weer als een Japans roosje.......

22-08-2019
Nieuwe dag rise and shine!
And shinen op de fiets, dat is wat we gaan doen vandaag! 3 fietsen gehuurd en bedacht dat we een ‘tempelfietsdag’ of ‘fietstempeldag’ gaan doen. Tis maar waar je de nadruk op legt. Ik denk eigenlijk op allebei. Fietsen gaat links een uitdaging worden... dat is het oversteken al omdat je dat niet gewend bent en de tempels ook, mijn God op iedere hoek van de straat wel een. De ene natuurlijk groter en toerischtischer dan de andere. We zijn als eerste naar het Keizerlijk paleis gefietst, het gewezen Imperial Palace. Vele tempels voor vele verschillende ceremonies. Kyoto was eerst de hoofdstad van Japan maar vanwege een nieuw keizerrijk is de hoofdstad verplaatst naar Tokyo. Interessant weetje is dat Kyoto bespaard is gebleven tijdens de 2e wereldoorlog omdat de staatssecretaris voor oorlog van Rooseveld besliste over de atoombommen. DezeHenry Stimson had zulke goede herinneringen aan de stad Kyoto omdat hij daar 30 jaar eerder op huwelijksreis was geweest. Dus wilde hij de stad sparen..... ongelofelijk toch? Nagasaki dan maar.
Eerst even koffie met een jelly koekje voor we het paleis gaan bezoeken. Koffie is hier trouwens vrij duur. 5 euro zo ongeveer. De ene keer krijg je echt een bak 'pleur' hiervoor, de andere keer een prachtige opgemaakte art cappuncino.
Die paleistuinen hier waren trouwens echt zoals je je een Japanse tuin voorstelt. Erg indrukwekkend. Fietsen gaat ons links goed af. Het is op sommige stukken wel erg druk maar ach we zijn het Haagse gewend he! De fietspaden waar de fiets in de goede richting staat helpen hier en daar wel. Fietsen doen ze hier op de straat en de stoep. Niet iedereen houdt zich aan de linkerkant regel en af en toe is het best verwarrend of je nu loopt op het fietspad of looppad of fietst op het fietspad of looppad..... volg je me nog? :)
We hebben best lang rondgelopen bij dit Keizerlijke Paleis dus op naar de lunch. Alhoewel we kwamen eerst bij een rivier waarbij je door het lopen op stenen naar de overkant kon. Ik zeg fietsen neer en doen. En mocht je me een beetje kennen...ik heb een tic voor riviertjes en kabbelende bergbeekjes.... schoenen en sokken uit en met mijn voeten het water in. Goddelijk! Nou als dat de enige tic is? Of heb ik er meer?
Lunchtent was een aanrader vanuit het boek. Een falafel eettentje.... aparte ervaring in velerlei opzichten. We konden achterin gaan zitten want boven zat het 'vol'. Bleek dat er een bus Indiers was losgelaten die boven zaten... die vervolgens toen ze vertrokken allemaal naar de wc moesten. Drie keer raden waar die wc zat... bij ons achterin. Dus verkassen maar met onze spullen. Het eten was erg lekker, de porties op zijn Haags. Drie keer kijken en de babba ganouche was uit het bakje gevlogen.

Fietsen uit de stalling gehaald die een apart lock/betaal systeem hadden. Er was een aardige Japanse dame die ons geholpen heeft. Een supersonisch systeem maar je moet het maar even weten.
Weer de fiets opgestapt en een stuk langs het water gefietst, echt heel erg gaaf. De Japanners zoeken hier ook verkoeling bij het water. En maar foto’s nemen allemaal.
Een toerist is er niets bij. Onder een brug stonden een stuk of 6 meisjes in schooluniform ook met hun voetjes in het water. Rugtassen aan de zijkant en foto’s nemen van elkaar.
De tweede tempel was de eerste oranje tempel, heeft ook zo zijn betekenis vanuit het Mandarijns. De Shimo Gamo Jinja Shire. Hier plaatsen ze allerlei op hout zelf getekende gezichtjes op een rek. Hier hebben we een bonen ijsje (Tja wie verzint het maar die rode zoete bonen-rust is echt erg lekker ;) gegeten en een een of ander zoet honing., Karim fruit water drankje gedronken. Tja als de reisleider dit iedereen ziet drinken wil hij het ook proberen. Doe als een Japanner. De volgende tempel de Heijan Shrine had allemaal witte grote ballen in het water en onder de tempels staan. We hadden het idee dat deze in de avond aan zouden gaan. Twee mannen hadden de taak om ze bij te vullen... flink werkje! Hier kochten we een fortune telling papier wat je in het water moest leggen, vervolgens kwam er een spreuk uit die je weer kon laten vertalen. Denk dat je zo’n 10 soorten papiertjes kon pakken. De dame achter de balie had namelijk een map waarin ze je nummer opzocht en je de vertaling liet lezen. Goed business modelletje! Maar supergaaf om te doen. Daarna volgens Japanse traditie het papiertje opgevouwen en gestrikt op een rek. Hier hebben we een green tea Matcha shaved ice gegeten. Alles is hier zowat van Green tea Matcha. Prima smaak!
Verder ben ik de aantal tempels ff kwijt Dior we nog allemaal gezien hebben. Moet de plattegrond erbij pakken voor de namen. Yves had de macht over de Handy vandaag op de fiets en voor ik alles kon opschrijven zaten we al op de fiets naar de volgende tempel. Maar dat fietsen door Kyoto is echt een aanrader. Blij dat ik af en toe goed meetrap op de spinningsfiets want er was redelijk wat hoogte verschil. Nu hadden we een fiets zonder versnellingen en het zadel kon niet zo hoog (die Aziaten hebben wat kortere beentjes dan de westerlingen) dus het was wel een uitdaging om staand te fietsen. De remmen voor naar beneden deden het top...ze hoorden ons overal aankomen.
Teruggefietst in het donker en wat gegeten bij het Craft beer café. Klein tentje leuk relaxt sfeertje. Hoge tafels, lekkere hapjes. Fietsen ingeleverd en...... languit!

• 27 Augustus 2019 - 08:20

Jill: