29 & 30 augustus - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van vierengelen - WaarBenJij.nu 29 & 30 augustus - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van vierengelen - WaarBenJij.nu

29 & 30 augustus

Door: A’miek

Blijf op de hoogte en volg vierengelen

01 September 2019 | Hong Kong, Hong Kong

29-08-2019/donderdag

900 uur de deur uit, Yves had zich voor een campustour ingeschreven en voor een uitleg voor te volgen buiten zijn vakken om. (Van het geven tot Engelse les tot sporten).
Mike en ik zijn overgestapt naar een andere metrolijn vanaf waar Yves eruit moest en zijn zijn naar het Chin Lin Nunnery gegaan. (Met zijn tweeën op stap zonder onze levende Google Metro maps ;) De grootste boeddhistische tempel in HK. Zit er vanaf 1930. Er zijn hier ontelbaar bonsaiboompjes en het is een indrukwekkende plek zo midden in de stad. Bij de te eren goden staan overal schaaltjes fruit en rijst. Die goden moeten er natuurlijk ook een gezonde levensstijl op na houden, moeten het goed voorbeeld geven.
Op het complex was een grote ruimte genaamd de Rockery. De naam zegt het al, hier lagen enorm grote geprepareerde stukken rots. ”Ouder dan de dinosaurus” aldus de suppoost. Op een aantal stenen mocht je zitten en vooral aankomen zei hij. Wij stelden wat vragen en deze man was zichtbaar blij met onze belangstelling. Hij hield bijna niet meer op met zijn informatie over de kleuren, de oudheid, de invloed van het weer, de vormen...... Wel super interessant. Ik moest op een gegeven moment voor een rots gaan zitten en nam een aantal foto’s. Want ze hadden die steen niet zomaar voor het raam geplaatst met de lichtval van links en de groene kleur op rechts..... all right.
Bij een andere ruimte was een tentoonstelling van ik noem het maar Japanse poppenhuistempels. Alles was op schaal nagebouwd om te laten zien hoe de constructie in elkaar zit. Er komt geen spijker aan pas hè bij het bouwen van zo’n tempel. Alle houten onderdelen passen perfect in elkaar en dat geeft de stevigheid en de kracht. Erg vernuftig. Qua suppoost hetzelfde laken een pak. Een vraag stellen en hij bleef vertellen. Mike dacht dat het dezelfde was (“Tja ze lijken toch allemaal op elkaar?”) Euh nee Mike dit is echt een andere meneer alleen met hetzelfde uniform aan :) Maar ook deze man had echt hele leuke informatie.
Yves weer ontmoet op een afgesproken plek. Vietnamees geluncht bij het enorme warenhuis “Festival Walk” wat voor de uni zit met uitzicht op een ijsbaan. Jawel.... een ijsbaan. Groot en klein begeven zich op deze ijsbaan. Veel mensen met t-shirt ‘coach’ op hun rug en die gaven de kinderen schaatsles. Erg leuk om te zien. Die coaches konden zelf goed kunstschaatsen want je zag aan de opbouw van de oefeningen dat er structuur in zat. Het waren niet zomaar oefeningen.
De aangevraagde Birdy (sim kaart) opgehaald en omkleden en naar het zwembad.
Nou mooi niet toen we beneden aankwamen...’closed’ omdat er een tunderstorm verwacht werd. Mmmmmm..... dan maar wat vroeger een biertent opzoeken :)

30-08-2019 / vrijdag
Regenachtige dag voorspeld...pluus mee! Met de bus naar HK Island gegaan. Weer onder het water door en naar een van de oudste tempels. De Man Mo Tempel. Man is de God van de literatuur (heeft een penseel vast) Mo is de God van de oorlog (heeft een zwaard vast). In deze tempels (hij bestaat uit 2 delen) wordt zoveel wierook aangestoken en gebrand dat het op een gegeven moment op je ogen slaat. Ik denk dat ze de God van de Eyewish hier ook gerust kunnen eren. Wel heel erg gaaf om te zien hoe de mensen deze goden eren met het aansteken van enorme hoeveelheid stokjes wierook tegelijk, staan er mee naar de God te zwaaien en murmelen allerlei wensen en gebeden. Als je googelt zie je mooie foto’s van deze tempel. Enorm kleurrijk. Na onze wierook ervaringen waren we toe aan koffie bij Cuppingroom waar ze kunst maken van de cappuccino koffie.
We hebben nog even in oude gedeelte rondgelopen waar je je ogen uitkijkt. Winkeltjes waar mannen in hemden hun vlees hebben opgehangen (etalageruit bestaat hier niet, het is allemaal open) en ter plekke straat te hakken. Viswinkel waar levende vissen in droge bakken worden gegooid. De partij van de dieren zou hier nog een aardige ‘kluif’ hebben!!! Geen beginnen aan. Kleine straatjes waar doeken hangen, oude omaatjes met kaplaarzen aan op een telefoon hun favoriete serie kijken. Veel fruit en groente kraampjes. Ook groente en fruit waarvan ik geen idee heb wat het is. Je komt ogen en oren tekort. Vervolgens loop je ene andere straat in en gaat met een roltrap naar boven en je komt in een luxe warenhuis met Gucci, Prada, Dior, Coach, Louis Vuitton etc. Het contrast kan niet groter.
We zijn vervolgens naar het TAI KWUN Centrum for Heritage and Arts. gelopen. Dit is een enorm gebouw met twee grote buitenplaatsen waar vroeger het Centrale Politie Bureau en gevangenis hebben gezeten. Het is helemaal hip gerestaureerd en je kunt nog cellen zien en bezoeken. Er hangt ook overal informatie over hoe het er vroeger daar aan toe ging. Winkeltjes, restaurantjes, kunst, muziek alles is er te doen. Er is een heel programma gedurende het hele jaar.
We hebben daar in een vegetarisch thee tentje geluncht. Ja, ik hoor de mensen die Mike kennen al denken...’Mike en thee?’ Euh ja..... ze hadden hier namelijk bierthee!
We zaten aan de bar en de mevrouw voor ons was echt heel handig dumplings aan het vullen. Zelfs het deeg rolde ze zelf. Had ze vaker gedaan! Sprak helaas geen Engels dus alleen met gebaren maakte we haar duidelijk dat het superlekker was.
Met de bus terug... nog even het zwembad in wat nu wel open was en in de avond Japans gegeten hier in HK :)