De vismarkt & tempel 19/8/2019 - Reisverslag uit Tokio, Japan van vierengelen - WaarBenJij.nu De vismarkt & tempel 19/8/2019 - Reisverslag uit Tokio, Japan van vierengelen - WaarBenJij.nu

De vismarkt & tempel 19/8/2019

Blijf op de hoogte en volg vierengelen

21 Augustus 2019 | Japan, Tokio

19-08-2019
Na het ontbijt zijn we eerst naar de vismarkt in Tsukiji gelopen, die hier sinds 1935 gevestigd is. Het is daarmee een heus instituut, de oudste van de 11 vismarkten van Japan en een van de grootste ter wereld. (Ik citeer hier het Japan boekje;) Het schijnt dat er al een tijd gesproken wordt om de vismarkt naar een andere wijk te verplaatsen. Er zijn er trouwens 5 wijken in Japan waar die 32 miljoen mensen over verdeeld zijn. Verschillende redenen om het verplaatsen..... het moet aan nieuwe commerciële eisen voldoen, slechte logistiek, geen controle temperatuur mogelijk. Oeps dat is hier wel een dingetje.... en dat hij plaats moet maken voor de Olympische Spelen volgend jaar. Nou in het laatste geval mogen ze wel een beginnetje gaan maken...
Fantastisch om over de vismarkt en door deze buurt te lopen. Op de vismarkt zie je ook vis liggen waarvan je je echt afvraagt of je het wel kunt eten. Veel oude mensen aan de buitenrand vd vismarkt verkopen in hun kleine tentje ook gedroogde vis, fruit of wat souvenirs.
Vervolgens zijn we naar het water gelopen om met de boot naar Asakusa (een andere wijk) te gaan op zoek naar de Sensoji tempel.
Boot gevonden, leek nogal dicht, we waren er even bij gaan zitten om te kijken hoe nu verder toen er een Japanse meneer aan kwam. Wij moesten mee naar het bord lopen en hij legde uit dat het op maandag gesloten was.... Stonden we dan. “Dank u wel meneer dat is erg aardig van u anders wachten we hier tot we een ons wegen”. En vergeet de bijbehorende buiging niet te visualiseren. Meneer doorgelopen en wij met de plattegrond in de weer. Komt er ineens een boot aan... mmmm even kijken wat hij gaat doen... Een Japanse matroos (grappig plaatje, past namelijk niet in mijn beeld... een matroos is groot, breed en stoer en dat was hij in de verte verte niet. Hij gebaart/vraagt of we mee willen. Ja hoor, hij meert aan. Staan er ineens 3 Japanse matrozen in de buigende houding om ons binnen te laten. En ja hoor, hij maakt een stop waar wij eruit willen. Goed geregeld. Denk dat die Japanse meneer die ons lief vertelde dat het op maandag dicht was toch wat last had van de kogelvis van de vorige avond.
De tempel gevonden, nou daar kun je uren om je heen kijken wat daar allemaal rondloopt en gebeurt. Een indrukwekkende gebeurtenis. In de wijk eromheen staan allemaal kleine souvenir tentjes, winkeltjes, restaurants. Je kunt kimono’s huren en je als Geisha laten omtoveren. Hier werd heel veel gebruik van gemaakt. Je ziet dan alleen niet meer wat echt en ‘verkleed’ is. De dames, meisjes die veel foto’s van zichzelf en elkaar namen, daar hadden we het idee van dat ze hun outfit gehuurd hadden.
Geluncht in een tentje waar je normaal niet naar binnen zou lopen maar ook hier, prima gegeten.
Daarna richting de Tokyo Sky Tower gegaan. Hier hadden we thuis al kaarten voor besteld. Bij binnenkomst staat er een ‘opvang’ dame die je naar het juiste loket brengt. Ben je hier klaar brengt de ‘route’ dame je naar de lift, hier neemt de ‘liftdame begane grond’ het over en word je boven opgevangen door de ‘op hoge hoogte’ dame. Ik zeg klantvriendelijk.
Prachtig uitzicht over Tokyo hierboven. We waren met licht naar boven gegaan, het werd schemer en zijn met donker weggegaan. Mooi om alledrie de momenten hier op hoge hoogte mee te maken.
We zijn daarna nog even mijn vest gaan ophalen dat ik de vorige avond vergeten was. Hing keurig over een hangertje gelukkig op me te wachten, Een vest???? Ik hoor je denken.... Yep hier in de openbare gelegenheden staat de airco soms op vriezen en als je daar onder zit kun je zo de Noordpool op. De ijspegels hangen dan aan je neus.

PS onze reisverslaggeefster schrijft hele leuke verhalen maar kan ook wel een beetje overdrijven. Het is echt niet zo koud in de restaurants dat je eten direct tijdens het opdienen weer bevriest of dat je eerst weer ontdooid moet worden als je een uurtje in de metro hebt gezeten. Maar misschien is de gevoelstemperatuur voor onze reisverslaggeefster wat veranderlijker dan voor de mannetjes is het reisgezelschap.