25/26-08-19 Op naar HongKong! - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van vierengelen - WaarBenJij.nu 25/26-08-19 Op naar HongKong! - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van vierengelen - WaarBenJij.nu

25/26-08-19 Op naar HongKong!

Blijf op de hoogte en volg vierengelen

29 Augustus 2019 | Hong Kong, Hong Kong

25-08-2019
Wekker om 5.00 gezet, om 5.50 bij de shuttlebus en er stond een mooie line up. Iedereen wacht keurig in volgorde in de rij. Mooi wij waren vrij vooraan maar de shuttlebus stopte niet bij het begin van de rij dus complete chaos bij instappen. Er was een groep Chinezen bij die bijna hun ellebogen gebruikten om als eerste de bus in te stappen... pfff dat gaat wat worden in Hong Kong, fijne mentaliteit. En in ons geval de eerste zullen de laatste zijn. Anyway bus naar het vliegveld was echt afgeladen. Om 6.30 op het vliegveld. Vervolgens wachten bij de Cathay Pacific balie en daarna voor de douane...... dat was op een niet Japanse wijze op elkaar afgestemd. Flinke rijen steeds. Het was een vlucht van 4 uur, we hadden weer wat turbulentie en moesten wat rondjes cirkelen rondom HK ivm de storm en de regen. Maar prima vlucht, leuke film gekeken “lost in translation” Nou dat had ik regelmatig in Japan vooral met metro, bus en trein. We kwamen op een gegeven moment ook 2 Spaanse meiden tegen die we even op weg hadden geholpen op een overzichtsbord. Zij gaven toen ook aan ‘we are lost in translation’. Ik begrijp dat volkomen.
Nou we zetten de klok een uurtje terug dus das mooi meegenomen. Met een taxi door een regenachtig HK naar het hotel gereden. Tassen paste er weer niet in. We kregen een flashback van 6 jaar geleden en de kofferbak werd weer met een touwtje vastgezet. En zoveel hebben we niet bij ons (ter info Mike 9 kilo, ik 13, Yves 18 okay maar die gaat voor 4 mnd) De taxi kraakte en piepte en hier is al zo het verschil tussen Japan en HK merkbaar.
We gaan er in ruimte aardig op vooruit. In de eerste hotelkamer hadden we 3 bedden op rij en dat was het, tweede onderkomen met aparte ruimte voor lage eettafel en met wasmachine. Nu hebben we een soort appartement. Met woon eetkamer en aparte slaapkamer voor Yves. We hebben wel een appartement met een view, lekker op 21 hoog!
Naar een winkelcentrum gelopen in de buurt.... doorgestoken naar een ander winkelcentrum met restaurantjes. Vandaag is het weer hier goed te doen. Vergeleken met Japan is het niet zo klammig. Hoop dat dat zo blijft....
Yves is op dit moment nog even aan het kijken wat hij nog precies moet regelen. Een Octopus kaart aanvragen onder andere. Dat is een soort OV kaart. Ook iets aanvragen voor zijn telefoon. En hij moet zich ‘lijfelijk’ aanmelden bij de City University.
Wat vroeger naar bed.....vanaf 5.00 vanmorgen is het mooi geweest. Truste!

26-08-2019
Het ontbijt in dit hotel is een ware belevenis. Alle Japanse rust is verdwenen. Kletterende borden, drukke families, rennende kinderen en jawel disco muziek in de ontbijtzaal. Dat gaan we morgen anders doen.... de dichtstbijzijnde supermarkt vinden!
We zijn met de shuttelbus van het hotel vervolgens naar een andere wijk gegaan; Tim Sha Tsui. Eerst volgens de lonley planet ‘the best coffee in town’ opgezocht. NR1 heet het. En inderdaad hier wordt de koffie met liefde klaargemaakt. Een superklein tentje met 4 tafeltjes en 3 man personeel. Mijn salty caramel latte ging gepaard met de tekst: “Mrs, for u a lady in top”. Een prachtige afbeelding van een dameshoofd op mijn koffie, een waar kunstwerkje. Vervolgens kwamen we in een giga regenbui terecht en wij snappen dat dit soort buien ‘showers’ genoemd worden. We zijn gauw een winkelcentrum ingevlucht. Waar in een grote hal veel pers stond en er foto’s werden gemaakt van een man die daar liep. Toen we vroegen wie deze celeberty was werd ons verteld dat dit ‘the big bos‘ van het winkelcentrum, was. K11-art spiksplinternieuw, het werd nu geopend. Ja hoor wij zijn weer heel toevallig op het goede moment op de goede plek. Karma heet dat geloof ik! We hebben er een neus voor! We staan te kijken en horen ineens trommels en een hoop bellen. Komen er twee gasten in zo’n drakenpak aan en drie man op trommels erachter. Die gaan dus het hele winkelcentrum door (7 hoog) en alle! winkels in. De boze geesten eruit en geluk voor de winkels erin. Om 11 uur werd het geopend en mocht iedereen rondkijken en foto’s maken en om 12.00 uur gingen de winkels echt open. De luxe straalde overal van af. Je kunt je het niet voorstellen. Kunst staat tussendoor opgesteld, hippe nisjes, moderne plantenhoeken. Menig interieurontwerper kijkt zijn ogen uit en likt hier zijn vingers bij af. Er zat ook een Vietnamees restaurant, ging ook open... lunch geprobeerd.... fantastisch! Veel verse kruiden en groenten.... wel wat opstart problemen, denk niet dat ze met Gordon Ramsey een tryout hebben gedaan want ik moest nogal lang wachten op mijn gerecht. Maar het was die drie kwartier wel waard :)
Met regen even het zwembad ingegaan.... heerlijk even afkoelen. In de namiddag naar de Knowloon Taproom geweest. Leuke formule hier..... 32 verschillende biertjes uit lokale bierbrouwerijen. Me gewaagd aan een HK Black Kite Southside Ale.... mmm voor herhaling vatbaar. Alhoewel je niet enorm doordrinkt.... prijs van een flesje bier is hier zo’n 8,50. (Zou de Lonely Planet aandelen hebben bij al die vermeldingen???)
Op zoek naar de volgende LP aanrader... Din Tai Fung, een Thai. Blijkt bij het zien van de kaart dat ze een vermelding hebben in de Michellingids. In 2018 hadden ze nog een ster, in 2019 kwijt..... Alle winning awards hingen bij binnenkomst bij de deur... waren we eerst zo voorbij gelopen! We waren blij dat we die tent gevonden hadden want het zat ergens op een eerste etage ook in een winkelcentrum. Duurde even voor we die gevonden hadden! Want wat een drukte op straat, wat een mensen, wat een verkeer, wat een herrie! En op Nathan Road word je nog steeds aangesproken... “mr buy watch?!” Of “mr. Nice suit, I’am a tailor” en bedenk dan het Chinees Engelse accent hierbij! Eerste echte dagje HK zit erop, is meer dan goed bevallen!

• 29 Augustus 2019 - 20:13

Marjon:

Is inderdaad even wennen dat restaurants en kroegen vaak ergens bovenin een gebouw zitten. Je ziet ze zo over het hoofd. Maar jullie zijn gelukkig heel goed voorbereid. Veel plezier nog!