20-08-2019 Laatste dag Tokyo - Reisverslag uit Tokio, Japan van vierengelen - WaarBenJij.nu 20-08-2019 Laatste dag Tokyo - Reisverslag uit Tokio, Japan van vierengelen - WaarBenJij.nu

20-08-2019 Laatste dag Tokyo

Door: A’miek

Blijf op de hoogte en volg vierengelen

22 Augustus 2019 | Japan, Tokio

20-8-2019
Na het ontbijt hebben we eerst even op onze gids gewacht die we al thuis ‘besproken’ hadden...... maar geen gids... geen berichtje, geen reactie op mail, een no show! Hoe kan dat nu? Zo niet Japans ;) Dan zelf op pad! Op naar het keizerlijke paleis van Tokyo.
Nou... eerlijk gezegd viel mij dat wat tegen. Je liepen er als het ware omheen. Overal waar je maar een glimp van niet paleis kon opvangen dat was afgesloten. Ook de tuinen waren niet bijzonder. Viel wel op dat ze hier geen last hadden van de buxusrups. denk dat de 126e keizer van Japan Naruhito een heel legioen tuinmannen aan het werk zet om die beestjes te bestrijden. Dit paleis werd btw in de tweede wereld oorlog verwoest en waarheidsgetrouw weer opgebouwd. Maar ja geen glimp hè! Dus geen idee hoe het weer opgebouwd is, viel flink tegen. Deze keizer is er pas sinds 1 mei 2019. Akihito had gezondheidsproblemen en wilde aftreden. Wet aangepast want eigenlijk mag je pas weer keizer worden als de vorige is overleden.
De mondmaskers die gedragen worden vallen nog mee vind ik. Die worden evt nog om verschillende redenen gedragen; tegen verspreiden van bacteriën als mensen verkouden zijn, allergisch voor pollen (schijnt te helpen) en het schijnt als vrouwen geen tijd hebben om zich op te maken dat dat een hele handige move is en als laatste, het er ‘mysterieus’ uitzien....
Naar Nionbashi gelopen, flinke tippel maar leuk om op staat niveau te lopen. Je kunt veel ondergronds in de airco doen maar dan weet je weer niet wat er op straat leeft.
Zakenmensen zien er allemaal hetzelfde uit hier. Wit overhemd, grijze broek en zwarte rugtas.
Vandaag was het wel bijzonder warm en vochtig. Tis bewolkt, dat zet je op een ander been maar de straaltjes lopen langs je rug. Mijn God, alsof je 24/7 in een opvlieger zit......Als je het hotel ochtend s uitloopt verheug je je na 2 minuten al dat je S’avonds weer onder de douche mag.
Wat in Japan/ Tokyo opvalt:
-Japanners zie je niet eten/drinken/roken op straat. In sommige gedeeltes is roken zelfs op straat verboden.
-Er ligt nog geen papiertje op straat.
-Amper honden of andere dieren op straat, geen last van muggen of andere insecten.
-Super beleefde en vriendelijke mensen.
-Aardig wat geisha’s op straat waarvan ik nauwelijks het verschil tussen echt of verkleed zie.
-Grote dure gepoetste auto’s
-Veel hippe Japanners, weinig Europeanen, nauwelijks ‘blond’ op straat.
-Heel veel Franse restaurantjes, winkeltjes, patisserieën.
-Veel politie, bewakers op straat.
-In restaurants heb je of een haak om je tas in te zetten of je krijgt een mand voor je tas zodat hij van de vloer blijft.

Toen het begon te regenen zijn we even gaan schuilen onder het genot van een Sapporo biertje met babyinktvis, knoflook, pompoen en viskoekjes op een stokje. Bij ons in de buurt van het hotel sushi gegeten. Toen we uit het restaurant liepen zag ik een vis op de toonbank staan die denk ik levend gefileerd was. De kop, graat en staart zat er nog aan alleen de vinnen en het dikke buik gedeelte van de vis was weg. Vervolgens zag je de kieuwen nog naar adem happen en hier en daar een stuiptrekking hebben. Kan je vertellen dat ik van vis houd maar dit was toch echt heel akelig.

• 23 Augustus 2019 - 00:17

Hans:

Blijven buigen en met konnichiwa zit je altijd goed ;-). Op naar de vele tempels in Kyoto!

• 23 Augustus 2019 - 16:18

Schnuut:

Geweldig die Japanners, kunnen ze in het Westen nog een voorbeeld aan nemen.
    Goede en veilige reis naar Tokyo en verder naar Hong Kong