HK protest city....... - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van vierengelen - WaarBenJij.nu HK protest city....... - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van vierengelen - WaarBenJij.nu

HK protest city.......

Door: Mike

Blijf op de hoogte en volg vierengelen

03 September 2019 | Hong Kong, Hong Kong

Hong Kong ‘protest city’ of toch niet?

Tja daar zit je dan. Juni 2019 eindelijk krijgt Yves het fiat van de CityU voor een 4 maanden Hong Kong (HK) course. En wat doe je dan, je boekt direct de tickets naar HK. Want ja HK is een van de veiligste steden ter wereld en we waren er al eens heel kort geweest en toen waren vooral de ‘pakken en Rolex verkopers’ gevaarlijk en verder helemaal niemand.

Vooraf nog een weekje Japen geboekt. Dat leek ons eigenlijk gevaarlijker met 32 miljoen Tokyo’rs op een kluitje.

Naarmate de vertrekdagen dichterbij kwam, werden de berichten over gedoe in HK heviger en kregen we ook steeds meer vragen. En terecht, de gemiddelde dag over HK in het Nederlandse nieuws had veel weg van de beelden van een ouderwetse wedstrijd ADO-AJAX (toen dat nog mocht) waarbij ze elkaar rondom de wedstrijd eens lekker op de b.. timmerde. Die mevrouw Carry Lam deed haar naam eer aan zeiden we nog tegen elkaar ‘helemaal lam geslagen door al dat gedoe, er kwam geen zinnige actie uit’.

Op de dag van vertrek was de luchthaven op HK na de nodige demonstraties net weer open, dus wij hadden verwacht dat we in het vliegtuig wel wat benodigdheden voor de situatie daar uitgereikt zouden krijgen. Zeg maar ipv een zwemvest onder de stoel een ‘kogelvrijvest’ en in plaats van een zuurstofmasker een ‘gasmasker’. Maar dat viel allemaal reuze mee. Het enige was dat je onbeperkt ‘noodles’ in het vliegtuig kon eten. Misschien was het voedsel er wel op de bon, dachten we nog.

Vanaf het moment dat we aangekomen waren, bleek dat de informatievoorziening in Nederland niet helemaal aansloot op de werkelijke situatie in HK. We merkten er namelijk helemaal niets van. We kwamen in gevechtshouding door de AirPort hal naar buiten gelopen, maar ........er viel helemaal niets te matten. Gewoon een hele vriendelijke ontvangst en zelfs een enigszins normale taxichauffeur.
Was er dan niets? Ja hoor dat zeker wel, maar wel alles op een bijna Japanse geordende manier:
1. Als ze gaan demonstreren, dan kondigen ze dat ruim van tevoren aan. Waar en wanneer. Ook als ze geen vergunning krijgen, gaan ze gewoon demonstreren. Wel zo overzichtelijk, hoef je je niet af te vragen of het door gaat.
2. En als ze demonstreren doen ze dat ook met heel veel. Dus je kunt het niet echt missen.
3. En volgens een bijna standaard patroon: het begint vreedzaam en eindigt met matten, kortom zoals ik al zei ‘net een ADO -AJAX’

Hebben we inmiddels een duidelijk beeld wie er in deze kwestie goed of fout is? Nou eigenlijk niet echt. Voor de demonstranten pleit dat ze de geldende democratie willen handhaven, maar of het dan helpt dat je bij iedere demonstratie een agent op z’n b.. timmert en de boel kort en klein slaat? Voor de agenten pleit dat ze de orde willen handhaven, maar of ze daar nu ook zelf helemaal achter staan of dat ze dat van het hoofd Peking eend in China moeten doen, is ook niet helemaal duidelijk.
Wij denken dat de taxi chauffeur die ons vandaag naar de Peak bracht het nog het beste verwoorden ‘de studenten zouden toch slimmer moeten zijn dan ze nu met hun handelen doen, er is maar een deel van de bevolking die er onder leidt en dat zijn de gewone burgers. Meer onrust is slecht voor de verdiensten, toeristen en zakelijke reizigers. En dat terwijl de gewone burger het geld hard nodig heeft. Hij vertelde ons dat hij ‘in iedere werkweek 2 dagen voor de kosten van de studie van zijn zoon van 20 werkt’.
Tja het kamertje van Yves kost ook wat, maar zo’n mededeling van een taxi chauffeur relativeert toch weer lekker. We hopen dat het snel weer rustig wordt in deze fantastische stad en binnenkort maar weer snel een keer naar ADO......

‘Tijdelijk verslaggever Mike’

• 03 September 2019 - 20:28

Marjon:

hopelijk blijft het de komende maanden relatief rustig daar